Κυριακή, 29 Μαΐου 2016

Ταξιδεύοντας με τον Οδυσσέα

Ο Οδυσσέας και το περιπετειώδες ταξίδι του, από την Τροία προς την αγαπημένη του πατρίδα την Ιθάκη

Κλεάνθη Καλογιαννάκη, Ερωφίλη Καπνισάκη, Άννα Χριστοφορίδου

63ο Νηπιαγωγείο Ηρακλείου  

Περίληψη

Η αγάπη και το ενδιαφέρον των παιδιών για τους μύθους, το ξεφύλλισμα καθημερινά βιβλίων από τη βιβλιοθήκη του σχολείου, αλλά και τα βιβλία που μας έφερναν από το σπίτι τους, από την αρχή της σχολικής χρονιάς, μας έδωσε το κίνητρο να ασχοληθούμε περισσότερο με την ελληνική μυθολογία και συγκεκριμένα με το ταξίδι του Οδυσσέα προς την Ιθάκη. Η εισήγησή μας αναφέρεται στο πρόγραμμα πολιτιστικών θεμάτων “Ταξιδεύοντας με τον Οδυσσέα” που δηλώσαμε ότι θα υλοποιήσουμε την σχολική χρονιά 2015-2016, στο νηπιαγωγείο μας. Με το πρόγραμμα ασχολήθηκαν και τα 2 τμήματα του σχολείου μας, με συνολικό αριθμό παιδιών 37 και με την καθοδήγηση 3 νηπιαγωγών. Οι δράσεις πολλές και το ενδιαφέρον μεγάλο, αφού βλέπαμε τα παιδιά σε όλες τους τις δραστηριότητες, ακόμα και στο διάλειμμα, να εμπλέκουν και κάτι από τον Οδυσσέα μέσα στο παιχνίδι τους. Ένας ήρωας - σύμβολο, που η στάση του πρέπει να μας διδάσκει όλους…


Λέξεις κλειδιά
Οδυσσέας, Δούρειος Ίππος, Μέρη - σταθμοί του ταξιδιού, Μυθικά τέρατα, Θεοί του Ολύμπου.
Κατηγορία προγράμματος
Πολιτιστικών θεμάτων
Εισαγωγή
Το μεγάλο και δύσκολο ταξίδι του πολυμήχανου Οδυσσέα, από την Τροία προς την πατρίδα του την Ιθάκη, όλοι οι σταθμοί του ταξιδιού του, που από λίγες εβδομάδες κράτησε 10 χρόνια, μαγεύει μικρούς και μεγάλους.   
 Ένας μύθος αρχαίος, ένας ήρωας - σύμβολο, η πάλη του ανθρώπου με τη μοίρα, τους θεούς, τη φύση.
 Ο Οδυσσέας ύστερα από τη μεγάλη του περιπλάνηση, επιστρέφει στην πολυπόθητη αγαπημένη του πατρίδα την Ιθάκη και ξαναβλέπει τους αγαπημένους του ανθρώπους. Το ταξίδι δύσκολο… οι αντιξοότητες  πολλές… όμως πρέπει να διδαχτούμε πολλά από το πνεύμα και τη διορατικότητα του Οδυσσέα και κυρίως να μάθουμε, για το πως πρέπει να διαχειριζόμαστε τις δύσκολες στιγμές της ζωής μας και να παλεύουμε για τον σκοπό που έχουμε θέσει…..     
Η επιστροφή στην πατρίδα είναι σκοπός ζωής!!!
Συμβατότητα με ΑΠΣ και ΔΕΠΠΣ
Το πρόγραμμα προσεγγίστηκε διαθεματικά, αλλά και ως σχέδιο εργασίας και αυτό το καθιστά απόλυτα συμβατό με το ΑΠΣ και  ΔΕΠΠΣ του νηπιαγωγείου,  καθώς αναπτύσσει δράσεις από όλα τα διδακτικά αντικείμενα: Μελέτης Περιβάλλοντος, Φυσικών Επιστημών, Προσωπικής και Κοινωνικής ανάπτυξης, της Γλώσσας, των Μαθηματικών,  των Τεχνών, της Φυσικής Αγωγής και των ΤΠΕ.
Προάγει την ολόπλευρη ανάπτυξη των νηπίων, καθώς δίνει τη δυνατότητα αξιοποίησης των αναγκών, των ενδιαφερόντων, των πρότερων γνώσεων, καθώς και των κλίσεων των παιδιών.
Ακόμη επιδιώκει την ενίσχυση της αλληλεπίδρασης και της συνεργασίας των παιδιών καθώς και την οικοδόμηση της γνώσης, με τη συμμετοχή σε συλλογικές δράσεις, μέσω της προσωπικής εμπλοκής, αναζήτησης, αιτιολόγησης, κριτικής σκέψης. λήψη αποφάσεων και επίλυση καταστάσεων προβληματισμού .
Σκοπός και στόχοι
Σκοπός του προγράμματος είναι η γνωριμία των παιδιών με τον Ομηρικό ήρωα “Οδυσσέα” και τις περιπέτειες του, μέσα από το έπος “Οδύσσεια”, σημαντικό μέρος της πολιτισμικής μας κληρονομιάς και λογοτεχνικό έργο διαχρονικής αξίας. Μέσω αυτού θα έλθουν σε επαφή με τον πολιτισμό, τις αξίες και τα ιδανικά της Ομηρικής εποχής, εμπλουτίζοντας τις γνώσεις τους και καλλιεργώντας την προσωπική και κοινωνική τους ανάπτυξη.
Στόχοι ως προς το γνωστικό αντικείμενο:
  • Να έρθουν σε επαφή με το ομηρικό έπος “Οδύσσεια”.
  • Να κατανοήσουν την αξία του ως σημαντικό μέρος της πολιτιστικής μας κληρονομιάς.
  • Να έλθουν σ’ επαφή με τον τρόπο ζωής, τη γλώσσα, την ενδυμασία και τη διατροφή της εποχής του Ομήρου,  τις αξίες και τα ιδανικά εκείνης της εποχής.
  • Να συσχετίσουν την εποχή εκείνη με τη σημερινή.
  • Να εμπλουτίσουν τις γνώσεις τους γύρω από τους θεούς του Ολύμπου.
  • Να γνωρίσουν μυθικά τέρατα.
  • Να αντιληφθούν τη διαφορά μύθου και πραγματικότητας
  • Να αναπτύξουν δεξιότητες παραγωγής λόγου και γραφής, μέσα από την αφήγηση ιστοριών, λύση αινιγμάτων, σταυρόλεξων κ.α.
  • Να επεκτείνουν τις γνώσεις τους γύρω από τους αριθμούς και τις μαθηματικές έννοιες.
  • Να εξοικειωθούν με τη χρήση του χάρτη, να γνωρίσουν τα μέρη που ταξίδεψε ο Οδυσσέας και να τα εντοπίζουν.
  • Να γνωρίσουν τον τρόπο που ταξίδευαν οι άνθρωποι την εποχή του Ομήρου, καθώς και τον τρόπο και τα υλικά κατασκευής των πλοίων της εποχής.
  • Να διακρίνουν τα καιρικά φαινόμενα (άνεμοι, κεραυνοί, ρουφήχτρες) και να προσδιορίζουν την επίδρασή τους στον άνθρωπο.
  • Να εκφραστούν δημιουργικά μέσα από τις διάφορες μορφές τέχνης (ζωγραφική, γλυπτική, υφαντουργία, κεραμική)
Στόχοι ως προς τη μαθησιακή διαδικασία:
  • Να αναπτύσσουν δεξιότητες επικοινωνίας και συνεργασίας.
  • Να εξοικειωθούν με την οργάνωση και διαχείριση πληροφοριών.
  • Να αναπτύσσουν δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων.
  • Να αναπτύσσουν δεξιότητες δημιουργικής σκέψης, καινοτομίας και αυτοαξιολόγησης.
  • Να αποκτήσουν ηθικές αξίες.
  • Να εξοικειωθούν με γεγονότα (δυσκολίες) της ζωής.
Στόχοι ως προς ΤΠΕ
  • Να εξοικειωθούν με τη χρήση των υπολογιστών, ως εργαλείο ανακάλυψης και εύρεσης πληροφοριών, αλλά και ως εργαλείο δημιουργίας και έκφρασης.
  • Να διερευνούν, πειραματίζονται, ανακαλύπτουν και να λύνουν προβλήματα με τις Τ.Π.Ε.
  • Να εξοικειωθούν με τη χρήση λογισμικών, σύμφωνα με τις δυνατότητες που επιτρέπει η ηλικία τους.
  • Να αποκτήσουν θετική στάση ως προς τη χρήση των νέων τεχνολογιών.
Μεθοδολογικές Προσεγγίσεις
  Το συγκεκριμένο πρόγραμμα προσεγγίστηκε  διαθεματικά αλλά και  με τη μέθοδο project, την οποία διέπουν οι σύγχρονες παιδαγωγικές αρχές της διαθεματικότητας, της βιωματικότητας και της διερευνητικής μάθησης. Για την επίτευξη των στόχων αξιοποιήθηκαν τεχνικές όπως ανίχνευση πρότερων γνώσεων, καταιγισμός ιδεών και προτάσεων,  καταγραφή απόψεων σε λίστες. Ενθάρρυνση ανάληψης πρωτοβουλιών, καλλιέργεια κριτικής σκέψης και προβληματισμού, ανάπτυξη διαλόγου, ομαδοσυνεργατική εργασία και αλληλεπίδραση, δημιουργία κλίματος εμπιστοσύνης, συνεργασίας αποδοχής και ενθάρρυνσης.
Τα παιδιά ρωτήθηκαν, με τη διερευνητική μέθοδο, τι γνώριζαν για το θέμα, τι θα ήθελαν να μάθουν και με ποιο τρόπο. Χωρίστηκαν σε ομάδες και αναζήτησαν πληροφορίες σχετικές με το θέμα της ομάδας τους. Έφεραν το υλικό στην τάξη, το επεξεργαστήκαμε και οργανώσαμε δραστηριότητες που  ενθαρρύνουν την ενεργό συμμετοχή όλων των παιδιών και  είναι σύμφωνες με τα ενδιαφέροντά τους.
Προσεγγίζοντας το θέμα και διαθεματικά αναπτύξαμε δράσεις από όλα τα διδακτικά αντικείμενα, μελέτη περιβάλλοντος, φυσικές επιστήμες,  προσωπική και κοινωνική ανάπτυξη, γλώσσα, μαθηματικά,  τέχνες και Τ.Π.Ε.
Ρόλος του εκπαιδευτικού
Οι εκπαιδευτικοί διευκόλυναν και συντόνιζαν τη μαθησιακή διαδικασία με τη διατύπωση κατάλληλων ερωτήσεων και την οργάνωση δραστηριοτήτων, ώστε η γνώση να επέρχεται μέσω της διερεύνησης και της ενεργητικής συμμετοχής των παιδιών, λαμβάνοντας υπόψη το κοινωνικό, ηθικό και μορφωτικό περιβάλλον των νηπίων. Συνέβαλλαν στη δημιουργία κλίματος αποδοχής και εμπιστοσύνης, ίσων ευκαιριών, προσαρμοσμένο στις ανάγκες και ιδιαιτερότητες των παιδιών με απόλυτο σεβασμό στον ρυθμό ανάπτυξης και μάθησης. Είχαν συντονιστικό και καθοδηγητικό ρόλο συμβουλεύοντας και υποστηρίζοντας την αναζήτηση, οικοδόμηση και κατάκτηση της γνώσης, ενθαρρύνοντας τη συνεργασία, τη συμμετοχή, την επικοινωνία και την αλληλεπίδραση όλων των παιδιών. Παρακινούσαν τα παιδιά να χρησιμοποιούν σταδιακά συστηματικότερους τρόπους συλλογής, επεξεργασίας, ανάλυσης δεδομένων, σύνθεσης και παρουσίασης συμπερασμάτων. Τα διευκόλυναν να εκφράζονται και να αναπαριστούν τη σκέψη τους με ποικίλους τρόπους (προφορικό και γραπτό λόγο, τέχνες, κίνηση, δραματοποίηση). Τέλος, ενθάρρυναν τα παιδιά να αξιολογούν τη διαδικασία, ώστε να υπάρχει ανατροφοδότηση και αναπροσαρμογή των δραστηριοτήτων στις ανάγκες τους.
Περιγραφή δράσεων
Η αφόρμηση για να ξεκινήσει το πρόγραμμα, ήρθε από τα ίδια τα παιδιά, αφού αρκετά συχνά έφερναν στο σχολείο από το σπίτι τους, βιβλία μυθολογίας που αναφέρονταν στους θεούς του Ολύμπου και στον Οδυσσέα.                                                                                 
Αποφασίσαμε να ασχοληθούμε πιο διεξοδικά με το ταξίδι του Οδυσσέα προς την Ιθάκη και ξεκινήσαμε τη διερεύνηση του θέματος:  τι  γνωρίζουμε, τι  θέλουμε να μάθουμε, πώς θα το μάθουμε. Ομαδοποιήσαμε τις απαντήσεις τους και προχωρήσαμε στη διαμόρφωση του ιστογράμματος.                                                                                           
Στη συνέχεια χωρίστηκαν  σε 5 ομάδες εργασίας με βάση τις λέξεις κλειδιά του σχεδίου και ενημερώσαμε σχετικά τους γονείς.
Οι 5 ομάδες είναι:
1)  Ο Οδυσσέας και το παλάτι του: (Μορφή του Οδυσσέα, ενδυμασία και διατροφή της εποχής εκείνης, όψη του ανακτόρου).
2) Τα πλοία της εποχής: (Μορφή και υλικά κατασκευής)
3) Μέρη που πέρασε ο Οδυσσέας και μυθικά τέρατα: (Περιπέτειες του Οδυσσέα)
4) Οι θεοί του Ολύμπου στην Οδύσσεια: (Θεοί που εμπλέκονται στο ταξίδι του Οδυσσέα)
5)  Κατασκευή και χρησιμότητα του Δούρειου Ίππου
Αφού συγκεντρώθηκε και παρουσιάστηκε το εποπτικό υλικό των ομάδων, δημιουργήσαμε μια γωνιά φιλοξενίας για τις περιπέτειες του Οδυσσέα και προχωρήσαμε στις δραστηριότητες, στις κατασκευές, στα φύλλα εργασίας, στα παιχνίδια, εντός του σχολείου.
Δράσεις:
Ο Οδυσσέας και το παλάτι του
Τα παιδιά της ομάδας έφεραν εικόνες από το παλάτι του Οδυσσέα και μας το περιέγραψαν. Επίσης είδαμε στο ίντερνετ εικόνες από αγγεία και σκεύη της εποχής. Ζωγραφίσαμε πάνω σε χάρτινα αγγεία τις περιπέτειες του Οδυσσέα και δημιουργήσαμε τα δικά μας σκεύη από πηλό. Γνωρίσαμε την τέχνη της υφαντικής  και υφάναμε με μαλλί πάνω σε αυτοσχέδιο ξύλινο τελάρο. Είδαμε και έναν πραγματικό αργαλειό σε μινιατούρα. Δημιουργήσαμε τα δικά μας ατομικά χάρτινα υφαντά. Γράψαμε το φώνημα Υ,υ (από υφαντό) και βρήκαμε κι άλλες λεξούλες που αρχίζουν από Υ,υ. Μιλήσαμε για την ενδυμασία των αρχαίων Ελλήνων και είδαμε εικόνες. Ντυθήκαμε όπως οι αρχαίοι Έλληνες, χρησιμοποιώντας κομμάτια φόδρας που υπήρχαν στο νηπιαγωγείο. Επίσης τα παιδιά έφεραν και μας παρουσίασαν πληροφορίες για τη διατροφή των αρχαίων Ελλήνων.
Ακολούθησε η παρουσίαση του Οδυσσέα. Τα παιδιά έφεραν εικόνες και ακολούθησε περιγραφή.
Εικόνες έφεραν και για τον Όμηρο. Γράψαμε το όνομα του Ομήρου και του Οδυσσέα και  μιλήσαμε για τους ραψωδούς.
Τα πλοία της εποχής
   Τα παιδιά έφεραν εικόνες από πλοία της εποχής και σχεδίες και μας τα περιέγραψαν. Γνωρίσαμε τον τρόπο που κινούνταν (πανιά, κουπιά) και τα υλικά κατασκευής τους. Φτιάξαμε τα δικά μας ατομικά καράβια από πηλό, δίνοντάς τους το σχήμα και τη μορφή των πλοίων της εποχής. Επίσης ζωγραφίσαμε το καράβι του Οδυσσέα. Τέλος, φτιάξαμε μία σχεδία από καλάμια.
Μέρη που πέρασε ο Οδυσσέας και μυθικά τέρατα
Αρχικά, είδαμε στον βιντεοπροβολέα ταινία με τις περιπέτειες του Οδυσσέα, για να αποκτήσουν τα παιδιά μια πρώτη επαφή. Έπειτα τα παιδιά έφεραν εικόνες και μας αφηγήθηκαν κατά χρονική σειρά τις περιπέτειες του Οδυσσέα. Παράλληλα φτιάξαμε τον χάρτη της μεσογείου και ένα μικρό χάρτινο καραβάκι (απομίμηση του πλοίου του Οδυσσέα) που μετακινούνταν κάθε φορά στο μέρος που ανέφεραν τα παιδιά. Μετά την αφήγηση της κάθε περιπέτειας τοποθετούσαμε μια εικόνα χαρακτηριστική στο κάθε μέρος για να θυμόμαστε τι συνέβη εκεί. Επίσης σε κάθε μέρος που περνούσε ο Οδυσσέας  βάζαμε τον αντίστοιχο αριθμό. Έτσι, όταν ολοκληρώθηκε η αφήγηση των περιπετειών του, χαράξαμε τη διαδρομή.
Ζωγραφίσαμε την αγαπημένη μας περιπέτεια, και κατασκευάσαμε τους ήρωες της Οδύσσειας με ρολά από χαρτί, χαρτόνι κάνσον, γκοφρέ και μαλλί.
Δοκιμάσαμε λωτούς, είπαμε ένα αίνιγμα για το λωτό, ζωγραφίσαμε και γράψαμε τη λύση του.  Επίσης κατασκευάσαμε τη μάσκα του Κύκλωπα τρισδιάστατη με μπαλόνι και εφημερίδες.
Μιλήσαμε για τα μυθικά τέρατα που εμφανίζονται στην Οδύσσεια και είδαμε εικόνες. Κατασκευάσαμε  τη Σκύλλα από ρολό χαρτιού και χαρτόνι κάνσον, τη ζωγραφίσαμε, μετρήσαμε τα κεφάλια της και γράψαμε τον αριθμό 6. Μιλήσαμε για τη  Χάρυβδη και το φαινόμενο της ρουφήχτρας που υπάρχει και σήμερα. Κατασκευάσαμε τις Σειρήνες από ρολό χαρτιού, χαρτόνι  κάνσον και μαλλί.
Είδαμε πίνακες ζωγραφικής που αναπαριστούν τις περιπέτειες του Οδυσσέα και τους περιγράψαμε.
Μεταμφιεστήκαμε όπως οι ήρωες της Οδύσσειας με κομμάτια από φόδρες που υπήρχαν στο νηπιαγωγείο, φτιάξαμε και τα απαραίτητα αξεσουάρ από χαρτόνι και  δραματοποιήσαμε τις περιπέτειες του Οδυσσέα.
Εντοπίσαμε το αρχικό φώνημα των ηρώων της Οδύσσειας, όπως και των τόπων που πέρασε ο Οδυσσέας και γράψαμε το φώνημα Νν (όπως Ναυσικά) και Ιι (όπως Ιθάκη).
Λύσαμε σταυρόλεξα, φτιάξαμε παζλ και παίξαμε παιχνίδια μνήμης στον Η/Υ σχετικά με τις περιπέτειες του Οδυσσέα.
Διαβάσαμε το ποίημα του Κωνσταντίνου Καβάφη “Ιθάκη” και το ζωγράφισαν, αφού πρώτα το αναλύσαμε.
Μιλήσαμε για τη συμπεριφορά και τα συναισθήματα των ηρώων της Οδύσσειας (του Οδυσσέα, των συντρόφων του, της Πηνελόπης, των μνηστήρων κ.α.), προβληματιστήκαμε για το αν θα μπορούσαν να ενεργήσουν διαφορετικά και σκιαγραφήσαμε τον χαρακτήρα τους. Συζητήσαμε για τις δυσκολίες που πέρασε ο Οδυσσέας για να φτάσει στον στόχο του (την Ιθάκη) και τη δύναμη που διέθετε και τα παραλληλίσαμε με την πραγματική ζωή.
Οι θεοί του Ολύμπου στην  Οδύσσεια
Τα παιδιά έφεραν εικόνες και μας περιέγραψαν τους θεούς του Ολύμπου που συμμετείχαν στις περιπέτειες του Οδυσσέα. Γνωρίσαμε τα σύμβολά τους και τα αντιστοιχίσαμε. Τις απόκριες εμπνευστήκαμε από τους θεούς αυτούς και χρησιμοποιώντας σακούλες απορριμάτων και χαρτόνια μεταλλιζέ μεταμφιεστήκαμε  θεοί του Ολύμπου (Αθηνά, Ερμής, Δίας, Ποσειδώνας).
Μιλήσαμε για τα συναισθήματα των θεών αυτών και τα αιτιολογήσαμε. Έπειτα, τους ταξινομήσαμε σ’ αυτούς που ήθελαν να βοηθήσουν τον Οδυσσέα (Δίας, Αθηνά, Ερμής, Αίολος) και σ’ αυτούς που, εξαιτίας του θυμού τους, τον εμπόδιζαν να φτάσει στην Ιθάκη (Ποσειδώνας, Ήλιος). Ζωγραφίσαμε και γράψαμε τα ονόματα αυτών των θεών.
Επίσης είδαμε πίνακες ζωγραφικής με τους θεούς του Ολύμπου και τους φτιάξαμε με ρολό χαρτιού, χαρτόνια μεταλλιζέ και μαλλί.
Κατασκευή και χρησιμότητα του Δούρειου Ίππου
Παρ’ όλο που ο Δούρειος ίππος δεν έχει άμεση σχέση με τις περιπέτειες του Οδυσσέα, τρεις λόγοι μας οδήγησαν να ασχοληθούμε μ’ αυτόν και να δημιουργήσουμε χωριστή ομάδα εργασίας. Πρώτα απ’ όλα τα παιδιά γνώριζαν την ύπαρξή του και είχαν συνδέσει το όνομα του Οδυσσέα με την κατασκευή του Δούρειου ίππου. Δεύτερον η αφήγηση των περιπετειών του Οδυσσέα ξεκίνησε με μια μικρή αναφορά στον τρωικό πόλεμο για να καταλάβουν τα παιδιά τον λόγο που ο Οδυσσέας βρισκόταν στην Τροία. Τρίτον ο Δούρειος ίππος είναι χαρακτηριστικό δείγμα της επινοητικότητας και της εξυπνάδας του Οδυσσέα και η αναφορά του συνέβαλε στη σκιαγράφηση της προσωπικότητάς του.
Ξεκινήσαμε λοιπόν βλέποντας εικόνες που έφεραν τα παιδιά, τα οποία μας τον περιέγραψαν και μας εξήγησαν τον λόγο της ύπαρξής του. Είδαμε τα υλικά και τον τρόπο κατασκευής του και τον ζωγραφίσαμε. Επίσης, κατασκευάσαμε τον δικό μας τρισδιάστατο Δούρειο ίππο χρησιμοποιώντας ρολά χαρτιού, εφημερίδες, χαρτί γκοφρέ, χαρτοταινία και μία χαρτόκουτα.
ΤΠΕ
Είδαμε από την σελίδα του Υπουργείου
το ταξίδι του Οδυσσέα σε αφήγηση, πληροφορίες, αναπαραστάσεις, δραστηριότητες, εποπτικό υλικό και χρήσιμους συνδέσμους για επιπλέον υλικό.
Παρακολουθήσαμε με την βοήθεια βιντεοπροβολέα την ταινία: Οδυσσέας
Με το λογισμικό οπτικοποίησης google earth, δημιουργήσαμε την περιήγηση στην πορεία και στους σταθμούς του ταξιδιού του  Οδυσσέα, από την Τροία ως την Ιθάκη με σήμανση μέρους, με αρίθμηση , λέξεις και εικόνες...
Οι σταθμοί στο ταξίδι του Οδυσσέα.jpg
(μπορείτε από εδώ να κατεβάσετε το αρχείο kmz- δουλεύει μόνο σε συνδυασμό με το google earth)
Έπαιξαν με το λογισμικό ηλεκτρονικών παιχνιδιών  kidepedia.
Συλλέχθηκαν πληροφορίες και σχετικές εικόνες  από το διαδίκτυο.
Με τη διαδικτυακή εφαρμογή (Web 2.0) learnig apps δημιουργήσαμε παιχνίδια μνήμης και σταυρόλεξο όπου τα παιδιά καθημερινά μπορούσαν να τα παίζουν.

Επίσης με την διαδικτυακή εφαρμογή jigsaw planet δημιουργήσαμε παζλ με σχετικές εικόνες που βρήκαμε από το διαδίκτυο της αρεσκείας των παιδιών, με τα οποία ασχολούνταν καθημερινά

Αξιολόγηση
Αξιολογώντας το πρόγραμμα, θεωρούμε ότι οι στόχοι επιτεύχθηκαν σε ικανοποιητικό βαθμό τόσο ως προς τις γνώσεις και τις στάσεις, όσο και ως προς τις δεξιότητες που θέλαμε να αναπτύξουμε. Μεταξύ άλλων τα παιδιά έμαθαν αρκετά πράγματα για τον Οδυσσέα και τον Όμηρο. Τα επηρέασε τόσο πολύ, που ακόμα και στις ελεύθερες δραστηριότητες ζωγράφιζαν και ασχολούνταν με τον Οδυσσέα. Καθημερινά έφερναν από το σπίτι τους και κάποια ζωγραφιά που είχε σχέση με τον Οδυσσέα. Στο διάλειμμα έπαιζαν και αναπαριστούσαν κάποιους από τους σταθμούς του Οδυσσέα.
Μετά λοιπόν από αυτό το ενδιαφέρον και αφού το συζητήσαμε με τα παιδιά, αποφασίστηκε, η γιορτή στην λήξη της σχολικής χρονιάς, να είναι  το ταξίδι του Οδυσσέα. Όσο αφορά το μοίρασμα των ρόλων, υπήρξαν κάποιες συγκρούσεις γιατί ορισμένοι, ήταν πιο περιζήτητοι από άλλους. Τελικά τα καταφέραμε!! Καλή μας επιτυχία!!  
Ευχαριστίες
Ευχαριστούμε τους γονείς όλων των παιδιών, για την άριστη συνεργασία που είχαμε όλη αυτή την σχολική χρονιά και συγκεκριμένα για το ενδιαφέρον που έδειξαν για το πρόγραμμά μας και για το πλούσιο υλικό που έδιναν στα παιδιά τους για να παρουσιάσουν, κατά την ημέρα που είχε οριστεί, ως “Ημέρα του Οδυσσέα”.
Βιβλιογραφία
  • Υ.ΠAI.Θ. – Π.Ι. (2006). Οδηγός Νηπιαγωγού - Εκπαιδευτικοί σχεδιασμοί - Δημιουργικά περιβάλλοντα μάθησης. Αθήνα:  Ο.Ε.Δ.Β
  • Μαρή Γιαννακούρου Γαλέρου (2002). Οδύσσεια,  Εκδόσεις: Παπαδόπουλος,   Αθήνα
  • Μαρή Γιαννακούρου Γαλέρου (2003). Οι δώδεκα θεοί του Ολύμπου,Εκδόσεις: Παπαδόπουλος.  Αθήνα
  • Κάρμεν Ρουγγέρη (2008). Ομήρου Οδύσσεια, Εκδόσεις: Α. Α. Λιβάνη  Αθήνα
  • Jane Chisholm, Lisa Milew, Struam Reid  - Εγκυκλοπαίδεια της Αρχαίας Ελλάδας, Εκδόσεις: Άγκυρα
  • Βεατρίκη Κάντζολα- Σαμπατάκου, (2010), Ελληνική Μυθολογία για παιδιά, Εκδόσεις: Σαββάλας, Αθήνα
  • Μαρή Γιαννακούρου- Γαλερού, (2002), Οδύσσεια,  Εκδόσεις:Παπαδόπουλος, Αθήνα
Ιστοσελίδες

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου