Δευτέρα 30 Μαΐου 2016

Ταξιδεύοντας από τις Κάτω Ασίτες... σ' ολόκληρο τον κόσμο!


Γνωρίζοντας τα μνημεία της Ελλάδας, της Ευρώπης και του κόσμου


Πηνελόπη Μαστορίδου, Αλεξάνδρα Κριτσωτάκη


Δημοτικό Σχολείο Κάτω Ασιτών  

Περίληψη
Στόχος του συγκεκριμένου προγράμματος είναι τα παιδιά να διευρύνουν τους ορίζοντές τους γνωρίζοντας αρχικά τα μνημεία και τα αξιοθέατα του τόπου τους (ενός μικρού χωριού του νομού Ηρακλείου) και κατ' επέκταση να έρθουν σε επαφή με τα κυριότερα μνημεία της χώρας μας, της Ευρώπης και του κόσμου. Το πολιτισμικό αυτό ταξίδι ξεκινάει με την αναζήτηση και καταγραφή των μνημείων των Κάτω Ασιτών και καταλήγει στην ανακάλυψη των επτά θαυμάτων του κόσμου. Μέσα από διάφορες δραστηριότητες, επισκέψεις και δράσεις, κατανοούν ότι αποτελούν μέρος ενός μικρού κομματιού του χάρτη και αντιλαμβάνονται ότι ο κόσμος αποτελείται από θαυμαστά δημιουργήματα, πλήθος των οποίων κατασκεύασαν λαοί με διαφορετική κουλτούρα από τη δική τους. Δίνεται λοιπόν το κίνητρο στους μαθητές και τις μαθήτριες, στην πορεία της ζωής τους, να ταξιδέψουν και να γνωρίσουν από κοντά τις ομορφιές του κόσμου.

Λέξεις κλειδιά
Μνημεία, πολιτισμός, μουσεία, χώρες
Κατηγορία προγράμματος
Πολιτιστικών θεμάτων
Εισαγωγή
Το σχολείο μας βρίσκεται στο χωριό Κάτω Ασίτες, του νομού Ηρακλείου και λειτουργεί ως 6/θέσιο. Το συγκεκριμένο πρόγραμμα υλοποιήθηκε από τους μαθητές της Ε΄ και της Στ΄ τάξης (20 και 14 μαθητές- μαθήτριες αντίστοιχα) .
Αφορμή για την επιλογή  του συγκεκριμένου θέματος ήταν το ενδιαφέρον και η αγάπη που έδειχναν οι μαθητές για το χωριό τους και τα μνημεία του.  Έτσι αποφασίσαμε να επισκεφτούμε κάποια από αυτά τα μνημεία του χωριού με τα παιδιά και στην πορεία να επεκταθούμε στα μνημεία της πόλης του Ηρακλείου, της Ελλάδας, της Ευρώπης και του κόσμου.
Οι μαθητές μέσα από δράσεις, δραστηριότητες και διδακτικές επισκέψεις ξέφυγαν από τα σύνορα του χωριού τους και έδειξαν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τα πολιτισμικά έργα της Ελλάδας και των άλλων χωρών και ηπείρων.
Επιλέξαμε από κοινού να ασχοληθούμε με το συγκεκριμένο θέμα, ορμώμενοι και από τις παρακάτω ενότητες των μαθημάτων της Ε΄και Στ΄ δημοτικού:


Γλώσσα Ε΄:
Μάθημα: “Πόλη και πολιτισμός”
Αναφορά στη ζωή σε διάφορες πόλεις και χωριά της Ελλάδας  και ανάδειξη του ελληνικού πολιτισμού.
Γεωγραφία Ε΄:
Η θέση της Ελλάδας στη Βαλκανική χερσόνησο  – στην  Ευρώπη -στον κόσμο.
Χώρες Ευρώπης
Θρησκευτικά Ε΄και Στ΄:
Εκκλησίες και θρησκευτικά μνημεία του χωριού και της πόλης του Ηρακλείου.
Αισθητική Αγωγή Ε΄ και Στ΄:
Ζωγραφιές μνημείων, χαρτών
Δραστηριότητα με πηλό αντικειμένων του μινωικού πολιτισμού και ζωγραφιές τοιχογραφιών
Κολλάζ
Γλώσσα Στ':
Κεφάλαιο 1: «Ταξίδια, τόποι και μεταφορικά μέσα»
Αναφορά σε άλλα μέρη της Ελλάδας και του κόσμου.
Κεφάλαιο 7: «Η ζωή έξω από την πόλη»
Αναφορά στη ζωή στην επαρχία και συγκεκριμένα στα χωριά, καθώς και παρουσίαση άλλων νομών ή περιοχών της Ελλάδας.
Γεωγραφία Στ΄:
Κεφάλαιο 15: «Η σημασία του υδρογραφικού δικτύου στη ζωή των ανθρώπων»
Αναφορά στα ανάκτορα της Κνωσού
Κεφάλαιο 16: «Οι φυσικές καταστροφές και οι συνέπειές τους στη ζωή των ανθρώπων»
Σύνδεση με την πηγή που αφορά το ηφαίστειο της Θήρας και τον μινωικό πολιτισμό.
Κεφάλαιο 31: « Αξιοθέατα, μνημεία και ιστορική συνέχεια των λαών της Ευρώπης»
Ιστορία Στ΄:
Επαναστατικά κινήματα στην Κρήτη τον 19ο και τον 20ο αιώνα
Αναφορά στη σημερινή μορφή της πόλης του Ηρακλείου την Τουρκοκρατία, Ενετοκρατία κλπ.
Σκοπός και στόχοι
  1. Να μάθουν να συνεργάζονται και να συμμετέχουν ενεργά σε μεγαλύτερες ή μικρότερες ομάδες με διαφορετική σύσταση κάθε φορά
  2. Να μάθουν να αναζητούν πληροφορίες μέσω διαδικτύου και έντυπου υλικού ( εγκυκλοπαίδειες, εφημερίδες κ.ά.)
  3. Να καλλιεργήσουν την κριτική τους  σκέψη
  4. Να αναπτύξουν την φαντασία και τη δημιουργικότητά τους με διάφορες δραστηριότητες
  5. Να διευρύνουν  τις  γνώσεις τους  και τους πνευματικούς τους ορίζοντες
  6. Να έρθουν σε επαφή με διαφορετικά πολιτισμικά υπόβαθρα και να γνωρίσουν  τα κυριότερα αξιοθέατα του κόσμου
  7. Να έρθουν σε επαφή με την πολιτιστική τους κληρονομιά αλλά και με τα μνημεία του τόπου τους
  8. Να ευαισθητοποιηθούν και να υιοθετήσουν στάσεις ως υπεύθυνοι μελλοντικοί πολίτες, δείχνοντας σεβασμό στα έργα που άφησαν κληρονομιά οι πρόγονοί τους
Περιγραφή δράσης
Α΄ φάση υλοποίησης:
Αρχικά, αναφέραμε στην τάξη το πρόγραμμα που αποφασίσαμε να υλοποιήσουμε βλέποντας την αγάπη και τον ενθουσιασμό με τον οποίο μιλούσαν οι μαθητές για το χωριό τους και τα μνημεία του. Τα παιδιά συμφώνησαν κι έτσι ξεκινήσαμε.
Κατά την πρώτη φάση του προγράμματος, αναφερθήκαμε στην ιστορία του χωριού και στα μνημεία του. Τα μνημεία του χωριού καταγράφηκαν στον πίνακα και  τα παιδιά χωρίστηκαν σε ομάδες των 5 ατόμων. Η κάθε ομάδα ανέλαβε να βρει πληροφορίες και φωτογραφικό υλικό  για ένα από τα μνημεία, εκτός από την πρώτη η οποία ανέλαβε να ερευνήσει στοιχεία για την ιστορία του χωριού (από που πήρε το όνομα του, ποιοι ήταν οι πρώτοι  κάτοικοι, πώς άλλαξε με τα χρόνια).
Στην επόμενη συνάντηση για την ευέλικτη ζώνη, οι ομάδες παρουσίασαν  στους υπόλοιπους μαθητές τα στοιχεία που βρήκαν, περιέγραψαν τα μνημεία και τα έδειξαν σε φωτογραφίες αναφέροντας μάλιστα μύθους και θρύλους που έχουν δημιουργηθεί για αυτά.
Αφού έγινε η επεξεργασία και η παρουσίαση των πληροφοριών, πραγματοποιήθηκε διδακτική επίσκεψη στο μοναστήρι του Αγίου Γεωργίου στο Γοργολαϊνι, όπου έγινε περιήγηση των μαθητών στον χώρο του μοναστηριού και επίσκεψη σε χώρο που στεγάζεται στο μοναστήρι και φιλοξενεί παλαιά αντικείμενα λαογραφικής τέχνης. Επιθυμία των παιδιών ήταν να επισκεφθούμε και τον “Κάστελα”, όπου λέγεται ότι ο Άγιος Γεώργιος έκανε ένα μεγάλο θαύμα, όμως δεν ήταν δυνατόν να επισκεφθούμε την περιοχή καθώς ήταν δύσβατη και επικίνδυνη για τα παιδιά.
Στην επόμενη δραστηριότητα του προγράμματός μας, ασχοληθήκαμε με την ιστορία της πόλης του Ηρακλείου. Οι μαθητές πάλι χωρίστηκαν σε ομάδες των 5 ατόμων. Αυτή τη φορά τους δώσαμε εμείς φυλλάδια με την ιστορία και  τα κυριότερα μνημεία της πόλης και οι μαθητές προσπάθησαν να βρουν τα σημαντικότερα στοιχεία, να φτιάξουν μία περίληψη με αυτά και να τα παρουσιάσουν τελικά στους συμμαθητές τους. Η κάθε ομάδα που παρουσίαζε το μνημείο που είχε αναλάβει, έπρεπε με βάση τις πληροφορίες που είχε διαβάσει , να μαντέψει ανάμεσα σε κάποιες φωτογραφίες μνημείων, ποιο ήταν το μνημείο που μόλις είχε παρουσιάσει και να κολλήσει τη φωτογραφία αυτή σε χαρτί του μέτρου που είχαμε κολλήσει στον πίνακα. Έτσι δημιουργήσαμε ένα κολλάζ με μνημεία της πόλης του Ηρακλείου.
Στα πλαίσια της γνωριμίας με την πόλη του Ηρακλείου, πραγματοποιήθηκε διδακτική επίσκεψη στο κέντρο της πόλης, όπου οι μαθητές περιηγήθηκαν και είδαν από κοντά τα  περισσότερα μνημεία για τα οποία είχαμε μιλήσει στην τάξη. Περπάτησαν τον ιστορικό δρόμο της 25ης Αυγούστου,  είδαν τον ιερό ναό του Αγίου Τίτου, εντυπωσιάστηκαν με την κρήνη Μοροζίνι (γνωστή ως πλατεία Λιονταριών), επισκέφθηκαν τη Λότζια (δημαρχείο Ηρακλείου) όπου ξεναγήθηκαν από την αντιδήμαρχο κ. Καναβάκη Μαρία, υπεύθυνη των εκπαιδευτικών θεμάτων η οποία τους ενημέρωσε επίσης για τις δράσεις του Δήμου Ηρακλείου για τα σχολεία του νομού. Τελικός σταθμός της εκδρομής μας ήταν το Infopoint, όπου τα παιδιά μέσω της τεχνολογίας, είδαν πώς ήταν τα μνημεία στα οποία αναφερθήκαμε πριν από αρκετά χρόνια, έφτιαξαν ψηφιακά παζλ και έπαιξαν ψηφιακά παιχνίδια  σχετικά με την ιστορία της πόλης του Ηρακλείου αλλά και των τεσσάρων νομών της Κρήτης.
Β΄ φάση υλοποίησης:
Κατά τη διάρκεια της φάσης αυτής  και συνδέοντας το πρόγραμμά μας με το μάθημα της φιλαναγνωσίας, διαβάσαμε στην τάξη το παιδικό βιβλίο της συγγραφέα Μαρίας Δασκαλάκη “Μυστική  Αποστολή- Περιπέτεια  στο Μεγάλο Κάστρο”. Το βιβλίο αναφέρεται σε μία ομάδα παιδιών τα οποία ζουν στην πόλη του Ηρακλείου. Μέσα από την γνωριμία τους με μία αρχαιολόγο η οποία εκτελεί ανασκαφές στη γειτονιά τους, περιηγούνται στα τείχη της πόλης και μαθαίνουν την ιστορία γύρω από αυτά. Γνωρίζουν μέσα από τις ιστορίες της ξεναγού, αλλά και τις μαρτυρίες ηλικιωμένων ανθρώπων  που ζούσαν στη γειτονιά, το παλιό Ηράκλειο, τον Χάνδακα, τη ζωή μέσα κι έξω από τα τείχη και τους λαούς που κατέκτησαν ανά περιόδους το νησί της Κρήτης. Έτσι οι μαθητές μέσα από την ιστορία του βιβλίου ταυτίστηκαν με τους ήρωές του και έζησαν κι εκείνοι για λίγο μαζί τους στον Χάνδακα, στα τείχη και τις πύλες τους.
Αφού ολοκληρώθηκε η ανάγνωση του βιβλίου, οι μαθητές χωρίστηκαν σε ομάδες και ανέλαβαν να ζωγραφίσουν τους ήρωες  και τις βασικές σκηνές της ιστορίας.
Ολοκληρώνοντας την Β’ φάση υλοποίησης του προγράμματος, πραγματοποιήθηκε  επίσκεψη της συγγραφέα Μαρίας Δασκαλάκη στον χώρο του σχολείου μας. Οι μαθητές πήραν συνέντευξη από την συγγραφέα, κάνοντάς της ερωτήσεις σχετικές με το βιβλίο, από πού εμπνεύστηκε την ιστορία , την απόφασή της να γίνει συγγραφέας κ.ά. .
Αφού ολοκληρώθηκε η βιβλιοπαρουσίαση και η συνέντευξη από τους μαθητές, η συγγραφέας έκανε μάθημα δημιουργικής γραφής στα παιδιά, βοηθώντας τα να παράγουν μία δική τους  μικρή ιστορία και να την παρουσιάσουν στην τάξη.
Γ΄ φάση υλοποίησης:
Στην επόμενη φάση του προγράμματος ασχοληθήκαμε με τα μινωικά ανάκτορα και τον μινωικό πολιτισμό, αντιπροσωπευτικό δείγμα της σημερινής Κρήτης.
Ως πρώτη δραστηριότητα, τα παιδιά παρακολούθησαν ένα βίντεο με τίτλο: «Ηφαίστειο Σαντορίνης και Μινωικός Πολιτισμός / Santorini volcano and Minoan Civilization», το οποίο συνδεόταν άμεσα με την πηγή στο μάθημα της Γεωγραφίας της Στ’ τάξης. Το βίντεο αναφερόταν στην έκρηξη του ηφαιστείου της Θήρας ως μια από τις βασικές αιτίες της εξέλιξης  των πολιτισμών της Μεσογείου, όπως είναι και ο μινωικός,  και των μνημείων που άφησε στο πέρασμά του. Σε συνδυασμό με τον πολύ δυνατό σεισμό στα νότια της Κρήτης το 365 μ.Χ., δημιουργήθηκαν πολύ ισχυρά τσουνάμι στο χώρο της Ανατολική Μεσογείου. Αυτές οι φυσικές αιτίες συνετέλεσαν  στην καταστροφή των ανακτόρων της Κνωσού και συνεπώς στην πτώση του μινωικού πολιτισμού, μαζί με εχθρικές ενέργειες γύρω στο 1450 μ.Χ. . Στο βίντεο υπήρχαν επίσης και τρισδιάστατες απεικονίσεις μέσα από τις οποίες διαφαίνονταν τα μινωικά ανάκτορα και οι Μινωίτες.
Οι μαθητές χωρίστηκαν σε ομάδες των 5 ατόμων. Στην καθεμία δόθηκε ένα υπόθεμα  που αφορούσε τη ζωή των Μινωιτών, για παράδειγμα την ενδυμασία τους, τις διατροφικές τους συνήθειες, τον τρόπο δόμησης των ανακτόρων, τους χώρους που περιελάμβαναν κλπ. Τα παιδιά σημείωναν τις σημαντικότερες πληροφορίες και τις παρουσίαζαν στους υπόλοιπους μαθητές .
Ως επόμενη δραστηριότητα στην εν λόγω θεματική ενότητα, διαβάσαμε το βιβλίο “Η Κρήτη των μύθων και του Μίνωα” το οποίο ήταν πλούσιο σε εικόνες εκείνης της εποχής όπως τοιχογραφίες,  ειδώλια, ιερά σύμβολα κλπ. του μινωικού πολιτισμού. Τα παιδιά χωρίστηκαν σε ομάδες των 3 ατόμων και είτε ζωγράφισαν είτε κατασκεύασαν με πηλό τα παραπάνω αντικείμενα και  σύμβολα εκείνης της εποχής.
Τελευταίο κομμάτι αυτής της φάσης του προγράμματος ήταν η επίσκεψή μας στην Κνωσό, το πιο φημισμένο μινωικό ανάκτορο που βρίσκεται στο νομό Ηρακλείου. Οι πολύ χρήσιμες πληροφορίες από την ξεναγό μας εμπλούτισαν τις γνώσεις των παιδιών σχετικά με τα μινωικά ανάκτορα, τον μινωικό πολιτισμό και τη καθημερινή  ζωή στην Κρήτη του τότε.
Δ΄ φάση υλοποίησης:
Στο μάθημα της Γεωγραφίας της Ε΄ και Στ’ τάξης ασχοληθήκαμε με την Ελλάδα, την Ευρώπη και τον κόσμο. Στην τελευταία φάση υλοποίησης του προγράμματός μας τα παιδιά καταπιάστηκαν με την συναρμολόγηση τριών παζλ. Το πρώτο με χίλια κομμάτια που απεικονίζει σπουδαία μνημεία της Ελλάδας, όπως την Ακρόπολη, τον Παρθενώνα,  τα Μετέωρα, καθώς και νησιά στις Κυκλάδες (Σαντορίνη κλπ.) και τα Δωδεκάνησα (Σύμη). Το δεύτερο με 200 κομμάτια που είναι ουσιαστικά μέρος ενός χάρτη της Ευρώπης, με όλες τις ευρωπαϊκές χώρες αποδοσμένες με διάφορα χρώματα καθώς και τις πρωτεύουσές τους. Στο επάνω μέρος του παζλ υπήρχαν και οι περισσότερες σημαίες των ευρωπαϊκών χωρών. Το τρίτο παζλ ήταν σαν μια μικρή υδρόγειος με τις 5 ηπείρους και τα βασικότερα στοιχεία που χαρακτήριζαν την καθεμία ζωγραφισμένα πάνω της, π.χ. ένας ελέφαντας στην Αφρική. Αποτελούνταν από σχεδόν 100 πλαστικά κομμάτια και το σχήμα του ήταν σφαιρικό.
Τέλος, κλείσαμε το πρόγραμμα με τις εξής δραστηριότητες σε τρεις φάσεις: Εκτυπώσαμε ασπρόμαυρους χάρτες της Ελλάδας, της Ευρώπης και του κόσμου, με εμφανή τα σύνορα και τις ηπείρους αντίστοιχα. Σε πρώτη φάση τα παιδιά χωρίστηκαν σε δυο μεγάλες ομάδες και δούλεψαν άλλα με τη μία εκπαιδευτικό και άλλα με την άλλη, εξαιτίας του μεγάλου αριθμού τους. Έπειτα, χωρίστηκαν σε υποομάδες των δυο ατόμων. Αφού είχαμε κόψει τον εκτυπωμένο χάρτη της Ελλάδας στα εννιά γεωγραφικά διαμερίσματα,αναθέσαμε σε κάθε υποομάδα να χρωματίσει το δικό της γεωγραφικό διαμέρισμα με συγκεκριμένο χρώμα. Έπειτα, ξεκινώντας από τα ανατολικά μας σύνορα, δηλαδή τη Θράκη, αρχίσαμε να σχηματίζουμε το τελικό σχήμα της Ελλάδας, κολλώντας τα κομμάτια της πάνω σε χαρτί του μέτρου.
Σε τελευταίο στάδιο, δουλέψαμε όλοι μαζί. Στην κάθε ομάδα είχε μοιραστεί ένα χαρτί με ένα μνημείο πολιτιστικής κληρονομιάς της Ελλάδας, όπως τα είχε ανακηρύξει η UNESCO (Ακρόπολη, Δελφοί, Επίδαυρος, Ολυμπία κλπ.). Τα δυο παιδιά της κάθε ομάδας, αφού παρουσίαζαν με συντομία τις βασικές πληροφορίες του μνημείου τους, επέλεγαν ποια από τις πλαστικοποιημένες έγχρωμες εικόνες που υπήρχαν ανακατεμένες αντιστοιχούσε στο δικό τους μνημείο. Αφού την έβρισκαν, την κολλούσαν πάνω στον χάρτη της Ελλάδας που είχαμε δημιουργήσει πρωτύτερα.
Στον αντίστοιχο εκτυπωμένο χάρτη της Ευρώπης, τα παιδιά χωρίστηκαν σε ομάδες και έβαψαν την κάθε χώρα με τα χρώματα και τα σχήματα της σημαίας της. Όταν τελείωναν, έγραφαν και τις πρωτεύουσές τους. Η κάθε ομάδα που αποτελούνταν από τέσσερα άτομα, αργότερα, ανέλαβε να παρουσιάσει ένα από τα μνημεία που είχε αναδείξει η UNESCO ως τα πιο σημαντικά κληρονομήματα της Ευρώπης (Παρθενώνας, Κολοσσαίο, Μουσείο Ερμιτάζ κλπ.) μέσω φύλλων εργασιών που τους είχαμε μοιράσει. Με τη βοήθεια προτζέκτορα, είδαμε το  χάρτη της Ευρώπης με τα κυριότερα μνημεία, μουσεία και αξιοθέατά της. Κάνοντας “κλικ” σε οποιοδήποτε από αυτά τα μνημεία, εμφανιζόταν ένα πλαίσιο, όπου αναγραφόταν η ονομασία του, σε ποια χώρα βρίσκεται και η αντίστοιχη πρωτεύουσά της χώρας αυτής, καθώς και οι βασικότερες πληροφορίες που αφορούν το μνημείο. Εντέλει, οι ομάδες κολλούσαν στο χάρτη την αντίστοιχη πλαστικοποιημένη εικόνα του μνημείου στη χώρα που έπρεπε.
Στον τελευταίο εκτυπωμένο χάρτη του κόσμου, τα παιδιά χρωμάτισαν την κάθε ήπειρο με το αντίστοιχο χρώμα, με βάση τη σημαία των Ολυμπιακών Αγώνων.  Στη συνέχεια, οι ομάδες παρουσίασαν ένα από τα θαύματα του κόσμου στους συμμαθητές τους και κόλλησαν την εικόνα που της αντιστοιχούσε στο κατάλληλο σημείο. Με αυτό τον τρόπο, ολοκληρώθηκε το πρόγραμμα στα πλαίσια της Ευέλικτης Ζώνης που αναλάβαμε.
Απολογισμός των εκπαιδευτικών δράσεων
Σε γενικές γραμμές θεωρούμε ότι το πρόγραμμα που αναλάβαμε στο μάθημα της Ευέλικτης Ζώνης, πραγματοποιήθηκε επιτυχώς και επετεύχθησαν οι περισσότεροι από τους στόχους που είχαμε ορίσει αρχικά. Αν και υπήρξαν ορισμένες αλλαγές στο αρχικό σχέδιο υποβολής του προγράμματος, κινηθήκαμε στα πλαίσια της βασικής μας ιδέας και ολοκληρώσαμε σε διάρκεια πέντε μηνών.
Αξίζει να αναφερθεί ότι οι μαθητές ανταποκρίνονταν θετικά και με ενθουσιασμό στην πλειοψηφία των δράσεων. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έδειξαν κατά την περιήγησή τους σε μερικά από τα σπουδαιότερα μνημεία του Ηρακλείου,  κατά την επίσκεψή τους στο χώρο του Δήμου, Infopoint, καθώς και κατά την συνάντησή τους με την συγγραφέα Μαρία Δασκαλάκη.
Εντούτοις, αντιμετωπίσαμε ορισμένες δυσκολίες κατά τη διεξαγωγή του προγράμματος. Η σημαντικότερη από αυτές ήταν οι άσχημες καιρικές συνθήκες που στάθηκαν εμπόδιο στην ομαλή διεξαγωγή δύο  επισκέψεών μας σε εξωτερικούς χώρους. Ακόμη, η σύγκρουση μεταξύ μελών των ομάδων, αποτέλεσε σε μερικές περιπτώσεις πρόβλημα για την ομαλή συνεργασία μεταξύ των μαθητών, πάντα όμως βρισκόταν μία λύση από κοινού. Τέλος, μερικές δραστηριότητες διήρκησαν περισσότερες διδακτικές ώρες από το αναμενόμενο, παρόλα αυτά ολοκληρώθηκαν εντός ττου χρονικού  πλαισίου που είχαμε θέσει (3 -6 μήνες).
Ευχαριστίες
Θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε τους ανθρώπους που συνετέλεσαν στην ομαλή διεξαγωγή και ολοκλήρωση του προγράμματός μας. Αρχικά, τον μοναχό Ειρηναίο που άνοιξε τις πύλες της μονής Γοργολαϊνι στο χωριό Κάτω Ασίτες και μας επέτρεψε να περιηγηθούμε στο χώρο των λαογραφικών εκθεμάτων και της μονής γενικότερα. Έπειτα, την αντιδήμαρχο- υπεύθυνη εκπαιδευτικών θεμάτων του νομού Ηρακλείου κ. Καναβάκη Μαρία για την ενημέρωση και τη φιλοξενία της στην αίθουσα συνεδριάσεων του δημαρχείου Ηρακλείου (Λότζια), καθώς και τις υπεύθυνες στο Infopoint (που ανήκει στο δήμο) για την άμεση αλληλεπίδρασή τους με τα παιδιά, φιλοξενώντας τα στο ψηφιακό αυτό περιβάλλον. Ακόμη, ευχαριστούμε θερμά την ξεναγό που μας ξενάγησε στο μινωικό ανάκτορο της Κνωσού. Τέλος, θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε ιδιαίτερα την κ. Μαρία Δασκαλάκη, συγγραφέα του βιβλίου που προαναφέραμε, για την άψογη συνεργασία και την ανταλλαγή ιδεών με τα παιδιά του σχολείου μας.
Αναφορές

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου