Κυριακή 22 Μαΐου 2016

Ποιο μήνα να διαλέξω στο χρόνο για να τρέξω;


Μήνες του χρόνου, ήθη και έθιμα ανά μήνα, σύνδεση του κάθε μήνα με γεγονότα από την καθημερινή ζωή και τα βιώματα παιδιών και το φυσικό περιβάλλον


Άννα Ατσαλή

1ο Νηπιαγωγείο Γαζίου   

Περίληψη
Γνώση των χαρακτηριστικών στοιχείων του κάθε μήνα. Επαφή των παιδιών με τα ήθη και τα έθιμα της χώρας μας και των άλλων χωρών. Κοινωνικοσυναισθηματική ανάπτυξη, Κοινωνικές δεξιότητες, Κοινωνική αλληλεπίδραση, Καλλιέργεια γνωστικών δεξιοτήτων.

Λέξεις κλειδιά
Ιστορικά πολιτιστικά θέματα, παραδόσεις, ήθη και έθιμα, λαογραφία, μυθολογία καιρός, σύνδεση με φυσικό περιβάλλον, σύνδεση με εορτασμούς και παγκόσμιες ημέρες.
ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ   ΕΠΙΔΙΩΞΕΙΣ
ΓΛΩΣΣΑ
Τα παιδιά επιτυγχάνουν να αναπτύξουν:
  • την προφορική τους επικοινωνία (ομιλία, ακρόαση),
  • τον γραπτό λόγο (ανάγνωση και γραφή).
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ
Τα παιδιά επιτυγχάνουν σταδιακά μαθησιακές επιδιώξεις όπως:
  •  Να ομαδοποιούν, να διατάσσουν, να σειροθετούν και να ταξινομούν,
  •  Να κάνουν αντιστοιχίσεις,
  •  Να συγκεντρώνουν, να οργανώνουν και να επεξεργάζονται δεδομένα,
  •  Να αριθμούν (να απαγγέλλουν την ακολουθία των φυσικών αριθμών), να απαριθμούν και να μετρούν,
  •  Να κάνουν μετρήσεις,
  •  Να κάνουν εκτιμήσεις,
  •  Να διατυπώνουν υποθέσεις,
  •  Να επιλύουν προβλήματα.
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ-ΕΚΦΡΑΣΗ ΕΙΚΑΣΤΙΚΗ ΕΚΦΡΑΣΗ
Τα παιδιά έχουν ευκαιρίες να αναπτύξουν γνώσεις, ικανότητες που συνδέονται με όλες τις μαθησιακές περιοχές:
  • Διερευνώντας τα υλικά προβαίνουν σε διαπιστώσεις που έχουν σχέση με τις φυσικές επιστήμες (μείξη χρωμάτων, διαλυτότητα υλικών, στερεοποίηση, κόψιμο),
  • Υπογράφοντας  τα έργα τους και βάζοντάς τους τίτλους και λεζάντες εμπλέκονται σε διαδικασίες γραφής,
  • Καθώς παρουσιάζουν τα έργα τους, ενθαρρύνονται  να περιγράφουν τον τρόπο που εργάστηκαν, να αναφέρουν τα υλικά και τις τεχνικές που χρησιμοποίησαν και επιχειρηματολογούν  για τις επιλογές τους.
ΔΡΑΜΑΤΙΚΗ ΤΕΧΝΗ
Τα παιδιά εμπλέκονται σε δημιουργικές δραστηριότητες, που συνδέονται με διαφορετικές μορφές της δραματικής τέχνης έχουν την ευκαιρία να εκφράσουν:
  •  συναισθήματα και ιδέες,
  •   να αναλάβουν πρωτοβουλίες,
  •   να συνεργαστούν,
  •  να  συναποφασίσουν,
  •  να σκεφτούν κριτικά
ΜΟΥΣΙΚΗ
Μέσω της ακρόασης της σύνθεσης και της ερμηνείας τα παιδιά εκφράζουν και κατανοούν μουσικές ιδέες:
  •  διερευνώντας τους ήχους, παράγοντας μουσική.
ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
Τα μικρά παιδιά προοδευτικά γίνονται ικανά:
  • να γνωρίσουν το σώμα τους και να μάθουν να το ελέγχουν,
  • να αντιλαμβάνονται την αναγκαιότητα φροντίδας και άσκησης του σώματος τους,
  • να εκφράζονται δημιουργικά με το σώμα τους, εξωτερικεύοντας παράλληλα τα συναισθήματα τους,
  • να επιλύουν προβλήματα που ανακύπτουν μέσα στο παιχνίδι,
  • να αντιλαμβάνονται ότι το κάθε παιδί έχει τα δικά του ενδιαφέροντα και τις δικές του κινητικές προτιμήσεις.
ΜΕΛΕΤΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ
Τα παιδιά εμπλέκονται σε προβληματικές καταστάσεις γύρω από κατασκευασμένα κομμάτια του φυσικού κόσμου με τα οποία ασχολούνται και που Φυσικές Επιστήμες (μαγνήτες, βάρκες, νερά μπαλόνια, αλληλεπιδράσεις)
ΔΡΑΣΕΙΣ
Αφόρμηση προγράμματος: Το ημερολόγιο της τάξης

     Αφού παρουσιάστηκε αναλυτικά το παρουσιολόγιο της τάξης τις πρώτες μέρες του σχολικού έτους και αφού το επεξεργάστηκαν συζητήσαμε για τον «Κυρ. χρόνο» τις κόρες του, τις εποχές και τα εγγόνια του, τους μήνες, τα παιδιά θέλησαν να επεκτείνουμε τη συζήτηση για τους μήνες, με αποτέλεσμα να ξεκινήσουμε την ανάλυση και να αρχίσουμε από τις επόμενες μέρες να αναλύουμε έναν- έναν τους μήνες στηριζόμενοι πάντα και στην αρχή της επικαιρότητας.
ΦΘΙΝΟΠΩΡΟ
ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ
Δράση: «Ένα ποίημα για τον Σεπτέμβριο»

Γλώσσα: Ανάγνωση. Ποίηση

Περιγραφή δράσης: Τα παιδιά μέσω του παιχνιδιού της κρυμμένης λέξης διαμορφώνουν ένα εικονόλεξο -ποιημα για το μήνα Σεπτέμβριο.
Δράση:  «Το δικό μας παζλ»

Γλώσσα: Ανάλυση-Σύνθεση φωνημάτων της λέξης «Σεπτέμβριος». Ανάγνωση της λέξης.
Εικαστικά: Ατομικό κολλάζ

Περιγραφή δράσης: Τα παιδιά καλούνται να κόψουν σε λωρίδες-γράμματα τη λέξη-εικόνα «Σεπτέμβριος» να ανακατέψουν τα φωνήματα και να τα τοποθετήσουν στη σωστή σειρά διαμορφώνοντας, έτσι, ένα ατομικό κολλάζ με τη λέξη «Σεπτέμβριος».
ΟΚΤΩΒΡΗΣ
Δράση:  «Ας ξαναφτιάξουμε την ιστορία της 28ης Οκτώβρη»
Γλώσσα: Γραφή-Ανάγνωση (Κείμενο. Ακροστιχίδα)

Περιγραφή δράσης:  Αφού μιλήσαμε για τον Οκτώβρη, εστιάσαμε σε μια σημαντική ημερομηνία του για την ιστορία της Ελλάδας την 28η Οκτώβρη, συνοψίσαμε διαβάζοντας την ιστορία της ημέρας εκείνης. Έπειτα ο Ρούλης ο Χαλαστρούλης, μας έσβησε  τα αρχικά γράμματα του Οκτώβρη, τα οποία αποτελούσαν και ενδιάμεσα γράμματα του κειμένου. Τα παιδιά, συμπλήρωσαν τα γράμματα αυτά.
Δράση: «Οι μικροί μας μετεωρολόγοι μας λένε τον καιρό»
Μαθηματικά: Αντιστοίχιση Γλώσσα: Ανάγνωση

Περιγραφή δράσης: Οι μικροί μετεωρολόγοι συζητούν για τον καιρό, που συνήθως έχει ο κάθε μήνας και αφού βγάλουν τα συμπεράσματά τους, τοποθετούν το σύμβολο του καιρού στον κατάλληλο για
αυτόν μήνα.
Δράση:  «Πόσες σταγόνες χωράνε στο βροχόμετρό μας;»

Μαθηματικά: Απαρίθμηση. Αρίθμηση

Περιγραφή δράσης: Οι μικροί μετεωρολόγοι μετρούν και γράφουν τους αντίστοιχους αριθμούς πάνω στις σταγόνες της πρωινής βροχούλας και  βγάζουν το συμπέρασμα, εάν γέμισε ή όχι το βροχόμετρο.
Δράση: «Ο κύκλος του νερού»

Φυσικές Επιστήμες: Τήξη -πήξη Μαθηματικά: Αρίθμηση Γλώσσα: Ανάγνωση. Γραφή
Περιγραφή δράσης: Τα παιδιά, αφού παρακολούθησαν το σχετικό πείραμα με την τήξη και πήξη του νερού στο πλαίσιο παρουσίασης της διαδικασίας του κύκλου του νερού, καλούνται να γράψουν τις κατάλληλες λέξεις στην εικόνα, που απεικονίζει το σχετικό φαινόμενο και να αριθμήσουν  τις σταγόνες, που πέφτουν από τα σύννεφα και φτάνουν στη θάλασσα.
ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ
Δράση: «Το εικονολέξο-βιβλίο του Νοέμβρη»
Γλώσσα: Ανάγνωση Εικαστικά: Ζωγραφική

Περιγραφή δράσης:  Ύστερα από μια σχετική ανάγνωση του εικονόλεξου  τα παιδιά εικονογραφούν και να διαμορφώνουν ένα εικονόλεξο –βιβλίο.
Δράση: «Το βιβλιαράκι του Νοέμβρη»

Εικαστικά: Κατασκευή και εικονογράφηση βιβλίου. Γλώσσα: Γραφή

Περιγραφή δράσης: Τα παιδιά ζωγραφίζουν και κόβουν εικόνες που αφορούν χαρακτηριστικά στοιχεία του Νοέμβρη (ημέρα Μιχαήλ Αρχαγγέλου και ημέρα της αεροπορίας, 17 Νοέμβρη-Πολυτεχνείο) γράφουν τον πίνακα περιεχομένων και κολλούν το σχετικό εξώφυλλο διαμορφώνοντας, έτσι, το βιβλιαράκι του Νοέμβρη.
Δράση:  «Ο μικρός Νοέμβρης»

Εικαστικά: Ιχνογράφημα. Κατασκευή κούκλας. Γλώσσα: Γραφή

Περιγραφή δράσης: Αφού μιλήσαμε για το Νοέμβριο τα παιδιά θέλησαν να τον φτιάξουν, να ζωγραφίσουν στοιχεία του, πάνω στο σώμα του και να γράψουν το όνομά του.
Δράση: «Έτοιμοι για τον μανάβη»

Μαθηματικά: Αντιστοίχιση. Απαρίθμηση. Προσθαφαίρεση

Περιγραφή δράσης: Αφού μαζέψαμε τα ρόδια μας, τοποθετήσαμε στο κάθε καλάθι τον αριθμό ροδιών, που αναγράφεται σε αυτό. Έπειτα, προσθέσαμε και άλλα ρόδια και τα αφαιρέσαμε, προκειμένου να μείνει ο σωστός αριθμός στο κάθε καλάθι.
ΧΕΙΜΩΝΑΣ
ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ
Δράση:  «Η ακροστιχίδα του Δεκέμβρη»

Γλώσσα: Γραφή. Ανάγνωση

Περιγραφή δράσης: Τα παιδιά διαβάζουν τις λέξεις στις εικόνες, που αντιστοιχούν στο κάθε γράμμα του Δεκεμβρίου και γράφουν  ολοκληρώνοντας την ακροστιχίδα.
Δράση: «Το ονοματοτρενάκι του Δεκέμβρη»

Γλώσσα. Ανάγνωση. Μαθηματικά: Απαρίθμηση. Γραφή αριθμών.

Περιγραφή δράσης: Αφού μιλήσαμε για ονομασίες του Δεκέμβρη και τη συσχέτιση τους με τις γιορτές, που λαμβάνουν χώρα σε αυτόν τον μήνα αυτό, προχωρήσαμε στην ανάγνωση τους και στην απαρίθμηση των γραμμάτων και συλλαβών τους. Τέλος, τα παιδιά έγραψαν τους αντίστοιχους αριθμούς.
ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ
Δράση: « Τα χριστουγεννιάτικα σταυρόλεξα»

Γλώσσα: Γραφή. Μαθηματικά: Αντιστοίχιση αριθμών και λέξεων.

Περιγραφή δράσης: Τα παιδιά συμπληρώνουν σταυρόλεξα, που αφορούν σε παραδοσιακά γλυκά των Χριστουγέννων και σε χριστουγεννιάτικα έθιμα.
Δράση: «Χριστούγεννα στην Παιχνιδούπολη»

Δραματική τέχνη: Τα παιδιά με ιδιαίτερο ενθουσιασμό έλαβαν μέρος στο θεατρικό των Χριστουγέννων και πέρασαν ένα μήνυμα αλληλεγγύης, αφού, ενώ έφτασαν μέσα από τα όνειρα τους στην πανέμορφη Παιχνιδούπολη δεν πήραν κανένα παιχνίδι για τα ίδια, παρά για τα φτωχά παιδιά του κόσμου.
ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ
Δράση: «Τι θα κάνω το 2016 που δεν έκανα το 2015»

Εικαστικά. Ιχνογράφημα. Ομαδικό κολάζ.

Περιγραφή δράσης: Τα παιδιά ζωγραφίζουν ό,τι δεν τους άρεσε το 2015 και ό,τι θα τους άρεσε να κάνουν το 2016.
Ο ΧΡΟΝΟΣ ΚΑΙ ΟΙ ΕΠΟΧΕΣ ΤΟΥ
Δράση: «Το  ποίημα-εικονόλεξο  των εποχών»

Γλώσσα: Ανάγνωση ποίησης. Μουσική: Τραγούδι.

Περιγραφή δράσης: Τα παιδιά διαβάζουν λέξεις κλειδιά του ποιήματος.
Δράση:  «Ας γίνουμε εποχές»

Εικαστικά:  Ζωγραφική. Δραματική τέχνη: Θεατρικό παιχνίδι.

Περιγραφή δράσης: Αφού διαβάσαμε το ποίημα για τις εποχές, τα παιδιά ζωγράφισαν ανά ομάδες στοιχεία της κάθε εποχής. Μελοποιώντας το ποίημα και τραγουδώντας το, κινηθήκαμε στο χώρο  παρουσιάζοντας ανά εποχή τις ζωγραφιές τους.
Δράση: «Οι αγαπημένοι μου μήνες»

Γλώσσα: Γραφή Εικαστικά: Ζωγραφική

Περιγραφή δράσης: Τα παιδιά με αφορμή την έναρξη του νέου έτους μιλούν ξανά για τους μήνες του έτους γράφουν το αρχικό γράμμα των μηνών (το γράμμα «Μμ»), τη  λέξη «Μήνες» και ζωγραφίζουν τους μήνες που τους αρέσουν περισσότερο.
Δράση: «Το βιβλιαράκι με τους μήνες»
Γλώσσα:  Γραφή Εικαστικά: Ζωγραφική, Κολλάζ.

Περιγραφή δράσης:  Τα παιδιά γράφουν σε κάθε επιμέρους φύλλο το μήνα που αντιστοιχεί στο στοιχείο, που απεικονίζεται στο φύλλο αυτό και ακολούθως ζωγραφίζουν το στοιχείο αυτό. Έπειτα, τα βάζουν σε σειρά και διαμορφώνουν το βιβλιαράκι με τους μήνες.
Δράση: « Εσύ πότε έχεις γενέθλια»

Γλώσσα: Γραφή Μαθηματικά: Γραφή ημερομηνίας Εικαστικά: Ζωγραφική

Περιγραφή δράσης: Τα παιδιά αφού έγραψαν τα ονόματά τους και τις ημερομηνίες γέννησης τους στο χαρτόνι, κόλλησαν στη θέση αυτή και γύρω από την τούρτα των γενεθλίων τους, φιγούρες που είχαν ζωγραφίσει και κόψει και που παρίσταναν τους εαυτούς τους .
Δράση:  «Οι Αλκυονίδες μέρες»

Γλώσσα: Γραφή. Ανάγνωση

Περιγραφή δράσης: Τα παιδιά, αφού έπαιξαν το παιχνίδι της κρυμμένης λέξης και προχώρησαν στην ανάγνωση όλων των ημερών, κόλλησαν την κάθε λέξη, στη θέση που αντιστοιχεί.
Δράση: «Μια χειμωνιάτικη ιστορία»

Εικαστικά: Ζωγραφική. Ατομικό κολλάζ. Μαθηματικά: Χρονική ακολουθία.
Γλώσσα: Προφορική επικοινωνία.

Περιγραφή δράσης: Τα παιδιά ζωγραφίζουν και κόβουν τις εικόνες, που απεικονίζουν μια ημέρα στα χιόνια. Έπειτα, κόβουν τους αριθμούς και αφού βάλουν τις εικόνες στη σωστή χρονική σειρά, προβαίνουν στην αρίθμησή τους.
Δράση: «Τα ζώα λίγο πριν..την χειμερία νάρκη»

Εικαστικά: Ζωγραφική   Γλώσσα Προφορική επικοινωνία Ανάγνωση

Περιγραφή δράσης : Ύστερα από μια σχετική συζήτηση για τη χειμερία νάρκη των ζώων, τα παιδιά αποφάσισαν να ζωγραφίσουν τα δικά τους ζώα, που πέφτουν σε χειμερία νάρκη και να διαμορφώσουν μια σχετική ιστοριούλα με τίτλο: «Λίγο πριν τη χειμερία νάρκη»
ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ
Δράση: «Ο μύθος του Φλεβάρη»

Γλώσσα: Ανάγνωση Μαθηματικά: Αρίθμηση Εικαστικά: Ζωγραφική

Περιγραφή δράσης: Τα παιδιά αφού προβούν σε ανάγνωση λέξεων από το παραμύθι και ύστερα από την αφήγηση του μύθου, βάζουν σε σειρά τα επεισόδια του μύθου αριθμώντας τα και αναπαριστώντας τα μέσω της ζωγραφικής τους.
Δράση: «Ο Φλεβάρης και αν φλεβίσει…»

Φυσική αγωγή: Παιχνίδι κρυμμένου θησαυρού Γλώσσα:  Ανάγνωση

Περιγραφή δράσης: Τα παιδιά, αφού έπαιξαν παιχνίδι ανάγνωσης της παροιμίας προχώρησαν στο παιχνίδι της κρυμμένης λέξης και στο παιχνίδι του κρυμμένου θησαυρού. Έπειτα, τις τοποθετούν στο πάτωμα σε λάθος σειρά και καλούνται να τις βάλουν στη σωστή σειρά.
Δράση: «Το τρενάκι με τις παροιμίες του Φλεβάρη»

Γλώσσα: Ανάγνωση Εικαστικά: Ζωγραφική

Περιγραφή δράσης: Αφού διαβάσαμε τις παροιμίες του Φλεβάρη και τις ερμηνεύσαμε τα παιδιά καλούνταν να τις απεικονίσουν μέσω της ζωγραφικής τους.
Δράση: «Η ακροστιχίδα  του Φλεβάρη»

Γλώσσα: Ανάγνωση. Γραφή
Περιγραφή δράσης: Τα παιδιά, αφού διαβάσουν τις λέξεις που απεικονίζονται στις εικόνες, καλούνται να τις γράψουν οριζόντια διαμορφώνοντας παράλληλα κάθετα τη λέξη «Φλεβάρης»
Δράση: «Το αλφαβητάρι με τους μήνες»
Γλώσσα: Ανάγνωση

Περιγραφή δράσης: Τα παιδιά αντιστοιχούν τα αρχικά γράμματα των λέξεων των μηνών με τα γράμματα  που προβάλλονται στις καρτέλες.
Δράση: «Το παιχνίδι του κρυμμένου   γράμματος»

Φυσική αγωγή: Τρέξιμο  Γλώσσα: Ανάγνωση

Περιγραφή δράσης: Τα παιδιά τρέχουν κρατώντας γράμματα του Φεβρουαρίου. Με τον ήχο του ταμπουρίνου και του αντίστοιχου γράμματος ,  το κάθε  παιδί,  που το κρατάει σταματάει και το δείχνει. Έπειτα, τοποθετούμε τα γράμματα του Φεβρουάριου στο δάπεδο και τα παιδιά καλούνται να βρουν και να τοποθετήσουν πάνω από τα συγκεκριμένα γράμματα τις αντίστοιχες καρτέλες-γράμματα.
Δράση: «Τα αμυγδαλολωσσομπερδέματα».

Γλώσσα: Ανάγνωση Εικαστικά: Ζωγραφική

Περιγραφή δράσης: Αφού συζητήσαμε για την αμυγδαλιά που ανθίζει το Φεβρουάριο διαβάσαμε ένα σχετικό αίνιγμα, γλωσσοδέτη, νανούρισμα και παροιμία. Στη συνέχεια, τα παιδιά ζωγράφισαν τη δική τους αμυγδαλιά.
ΜΑΡΤΙΟΣ
Δράση: «Τα γραμματό-χελίδονα του Μαρτίου»

Γλώσσα:  Γραφή Εικαστικά: Ζωγραφική. Ατομικό Κολλάζ

Περιγραφή δράσης: Τα παιδιά ζωγραφίζουν και κόβουν τα χελιδόνια και γράφουν τη λέξη «Μάρτιος». Έπειτα διαμορφώνουν ένα σχετικό ατομικό κολλάζ.
ΑΠΟΚΡΙΕΣ
Δράση: «Ας στολίσουμε την τάξη μας»

Εικαστικά:  Ομαδικό κολλάζ-Ψηφιδωτό

Περιγραφή δράσης: Με αφορμή τον στολισμό της τάξης μας για τον αποκριάτικο χορό τα παιδιά αποφάσισαν να διαμορφώσουν ένα τεράστιο Αρλεκίνο υπό την μορφή ψηφιδωτού, χαρταετούς και το τραπέζι της Σαρακοστής.
Δράση: «Ο Μάρτης της Αποκριάς»

Εικαστικά: Ζωγραφική. Ατομικό κολλάζ

Περιγραφή δράσης: Τα παιδιά διαμορφώνουν με ζωγραφική και ατομικό κολάζ την στολή τους, ύστερα από την απόφαση που πήραν να ντυθούν «Ο Μάρτης της Αποκριάς»
Δράση: «Οι μάσκες μας»

Εικαστικά: Ατομικό κολάζ-Ψηφιδωτό

Περιγραφή δράσης: Αφού επέλεξαν τα παιδιά από το διαδίκτυο την αγαπημένη τους μάσκα (Minnie mouse τα κορίτσια και Spiderman τα αγόρια) την τυπώσαμε και την διαμόρφωσαν υπό τη μορφή ψηφιδωτού.
Δράση: «Το γαϊτανάκι μας»

Εικαστικά: Ομαδικό κολλάζ.

Περιγραφή δράσης: Με αφορμή τον αποκριάτικο χορό και αφού χορέψαμε γαϊτανάκι τα παιδιά ζωγράφισαν τους εαυτούς και τους τοποθέτησαν στο δικό τους γαϊτανάκι.
Δράση: «Μια ευχή για την αποκριά»

Εικαστικά: Κατασκευή κάρτας. Ζωγραφική  Γλώσσα: Γραφή

Περιγραφή δράσης: Με την ολοκλήρωση του εορτασμού της Αποκριάς τα παιδιά αποφάσισαν να κατασκευάσουν μια αποκριάτική κάρτα και να ευχηθούν στους γονείς τους «Καλή Αποκριά» γράφοντάς το, στο εσωτερικό της κάρτας και ζωγραφίζοντας την αγαπημένη τους αποκριάτικη στολή.
Δράση: « Η κυρά Σαρακοστή μας»

Εικαστικά: Ομαδικό κολλάζ-ψηφιδωτό. Μαθηματικά: Αρίθμηση.

Περιγραφή δράσης: Τα παιδιά, αφού έφτιαξαν την Κυρά Σαρακοστή με την  τεχνική του ψηφιδωτού, έγραψαν τους αριθμούς 1-7 στα πόδια της.
Δράση: «Οι ονομασίες του Μαρτίου»

Γλώσσα: Ανάγνωση. Γραφή. Προφορική επικοινωνία.

Περιγραφή δράσης: Τα παιδιά μαθαίνουν ονομασίες του Μαρτίου, που χρησιμοποιούνταν σε προηγούμενες περιόδους.
ΙΣΗΜΕΡΙΑ –ΑΝΟΙΞΗ

Δράση: «21Μαρτίου-Ισημερία-Ημέρα-νύχτα»

Μαθηματικά: Ομαδοποίηση Εικαστικά: Ατομικό κολλάζ

Περιγραφή δράσης: Με αφορμή την ισημερία συζητήσαμε για την ημέρα και τη νύχτα και διαμορφώσαμε ένα ατομικό κολλάζ, όπου τα παιδιά κατηγοριοποίησαν στοιχεία της ημέρας και στοιχεία της νύχτας και τα αντιστοίχισαν με την ημέρα και τη νύχτα.
ΑΝΟΙΞΗ
Δράση: « Η Άνοιξη μας»

Εικαστικά: Ζωγραφική

Περιγραφή δράσης: Τα παιδιά ζωγραφίζουν την Άνοιξη όπως αυτά την φαντάζονται
Δράση: «Τα λουλούδια μας»

Εικαστικά: Κατασκευή λουλουδιών

Περιγραφή δράσης: Τα παιδιά με αφορμή τον ερχομό της Άνοιξης αποφάσισαν να φτιάξουν τα δικά τους λουλούδια
Δράση: «Ο κύκλος της Άνοιξης»

Φυσική αγωγή: Τρέξιμο Μαθηματικά: Αρίθμηση Γλώσσα: Γραφή. Ανάγνωση (Ανάλυση-Σύνθεση λέξης).

Περιγραφή δράσης: Τα παιδιά χωρίσθηκαν σε δύο ομάδες. Η μια ομάδα κρατούσε αριθμούς με λουλούδια που είχε ζωγραφίσει και η άλλη ομάδα είχε γράψει τα γράμματα της λέξης «Άνοιξη». Αφού όλα τα παιδιά κάθισαν σε κύκλο, τότε, με το άκουσμα του αριθμού, σηκώνονταν, όποιο παιδί κρατούσε το λουλούδι με τον αριθμό αυτό και σήκωνε ένα παιδί από τον κύκλο, που κρατούσε ένα γράμμα της Άνοιξης. Τότε καλούνταν να το αναγνωρίσει, να πει μια λέξη που ξεκινάει από αυτό και  να το βάλει στη σωστή θέση, προκειμένου να σχηματισθεί η λέξη «Άνοιξη»
ΑΝΟΙΞΗ-ΕΝΤΟΜΑ –ΜΕΛΙΣΣΑ

Δράση: «Περνά περνά η μέλισσα»

Φυσική αγωγή: Παιχνίδι

Περιγραφή δράσης: Αφού μιλήσαμε για τα έντομα που ζουν την Άνοιξη, τα παιδιά αποφάσισαν να παίξουν το παιχνίδι «Περνά περνά η μέλισσα».
Δράση: «Κανόνες για την προστασία της φύσης»
Γλώσσα: Γραφή
Περιγραφή δράσης:  Αφού μιλήσαμε για την ομορφιά της Άνοιξης και την αξία της φύσης προβήκαμε στην καταγραφή κάποιων κανόνων, που θα έπρεπε να υιοθετούν οι άνθρωποι, προκειμένου να προστατεύσουν τη φύση.
Δράση: «25 Μαρτίου-Ο ευαγγελισμός της Θεοτόκου»

Εικαστικά: Ζωγραφική

Περιγραφή δράσης: Τα παιδιά μαθαίνουν για τον ευαγγελισμό της Θεοτόκου και έρχονται σε επαφή με το σχετικό έργο του Paolo de Mateis. Έπειτα γίνονται και τα ίδια ζωγράφοι και αναπαριστούν μέσω της ζωγραφικής τους το συγκεκριμένο έργο.
Δράση:  «25 Μαρτίου- Ο εορτασμός της επανάστασης του 1821»

Εικαστικά:  Χαρτοδιπλωτική.

Περιγραφή δράσης: Τα παιδιά κατασκευάζουν τσολιαδάκια από χαρτοπετσέτες με την τεχνική της χαρτοδιπλωτικής.
Δράση: «Δώδεκα μήνες αθλητές στο γήπεδο του χρόνου»
Εικαστικά: Ομαδικό κολλάζ Μαθηματικά: Αρίθμηση Γλώσσα: Γραφή
Περιγραφή δράσης: Τα παιδιά ζωγραφίζουν τους μήνες- «αθλητές» και αφού προβούν στην αρίθμηση τους  βάζουν στη σωστή σειρά στο «γήπεδο του χρόνου»
Δράση: «Δώδεκα μήνες αθλητές στο γήπεδο του χρόνου»
Γλώσσα: Ανάγνωση. Γραφή  Μουσική Τραγούδι με μουσικά όργανα Μαθηματικά: Απαρίθμηση
Περιγραφή δράσης: Τα παιδιά διαβάζουν και γράφουν τις κατάλληλες λέξεις στο εικονόλεξο και έπειτα τραγουδάνε, με τη βοήθεια των μουσικών οργάνων
ΑΠΡΙΛΗΣ
Δράση: «Πρωταπριλιά»

Γλώσσα: Γραφή. Ανάγνωση.  Φυσική αγωγή: Μπόουλιγκ. Μαθηματικά: Αρίθμηση.
Περιγραφή δράσης:  Με αφορμή τον εορτασμό της πρωταπριλιάς, τα παιδιά θυμήθηκαν τους ήρωες- «ψεύτες» των παραμυθιών, «Πινόκιο» και τον «ψεύτη βοσκό» και αφηγήθηκαν τα σχετικά παραμύθια. Στη συνέχεια, συμπλήρωσαν αντιστοίχως ένα σχετικό σταυρόλεξο και ένα εικονόλεξο. Έπειτα,  διαπίστωσαν ότι ο Απρίλιος είναι ο 4ος μήνας τους χρόνου. Τέλος, έπαιξαν μποόυλιγκ και φρόντιζαν να στοχεύουν τις κορίνες με τον αριθμό 4.
Δράση: «Πινόκιο»
Εικαστικά: Κατασκευή κούκλας. Δραματική τέχνη: Κουκλοθέατρο
Περιγραφή δράσης: Τα παιδιά κλήθηκαν να επιλέξουν ποιον από  τους δύο ήρωες θα ήθελαν να αναπαραστήσουν. Εκείνα προτίμησαν τον Πινόκιο και προχώρησαν στην κατασκευή κούκλας-Πινόκιο και στην απόδοση του παραμυθιού από τα ίδια, μέσω του κουκλοθέατρου.
Δράση: «Τα ψέματα»

Γλώσσα: Ανάγνωση. Μουσική: Τραγούδι

Περιγραφή δράσης: Τα παιδιά προβαίνουν σε σχετική ανάγνωση του εικονόλεξου και το τραγουδούν με τη βοήθεια των μουσικών οργάνων.
2 ΑΠΡΙΛΙΟΥ: ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΠΑΙΔΙΚΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ
Δράση: «Το αγαπημένο μου βιβλίο»

Γλώσσα: Γραφή Εικαστικά: Ζωγραφική. Ατομικό κολλάζ.

Περιγραφή δράσης: Με αφορμή την παγκόσμια ημέρα παιδικού βιβλίου τα παιδιά γράφουν τον συγγραφέα και τον τίτλο  του αγαπημένου τους παραμυθιού  και ζωγραφίζουν την αγαπημένη τους σκηνή.  Στη συνέχεια, το κολλάνε σε χαρτόνι και το κάνουν καδράκι.
 
«ΠΑΣΧΑ ΣΤΟΝ ΑΡΟΛΙΘΟ»

Δράση: «΄Ηθη και έθιμα του Πάσχα»
Δραματική τέχνη:  Θεατρικό
Περιγραφή δράσης: Τα παιδιά παρακολουθούν το θεατρικό για το Πάσχα, (το οποίο μας μετέδωσε ένα μήνυμα αγάπης) αλληλεπιδρώντας με τους ήρωες του.
Δράση:  «Η Κυριακή των Βαΐων»

Εικαστικά: Κατασκευή
Περιγραφή δράσης: Τα παιδιά μαθαίνουν ό,τι συνέβηκε την Κυριακή των Βαΐων και φτιάχνουν τα δικά τους Βάγια.
Δράση: «Το βάψιμο των αυγών»

Εικαστικά: Κατασκευή
Περιγραφή δράσης: Τα παιδιά βάφουν αυγά με φυσικό τρόπο, τυλίγοντας γύρω από το κάθε αυγό φλούδες κρεμμυδιού.
Δράση: «Τα πασχαλινά μας κουλουράκια»
Εικαστικά: Πλαστική
Περιγραφή δράσης: Με τη βοήθεια της Κυρά Μαριώς από τον Αρόλιθο τα παιδιά ετοιμάζουν πασχαλινά κουλουράκια.
Δράση: «Το αυγό- βιβλιαράκι του Πάσχα»
Εικαστικά: Ζωγραφική. Κατασκευή
Περιγραφή δράσης:  Ύστερα από σχετική συζήτηση, που αφορούσε στα πάθη του Χριστού, τα παιδιά προχώρησαν στην απεικόνιση, μέσω της ζωγραφικής τους, του Μυστικού Δείπνου, της Σταύρωσης και της Ανάστασης του Χριστού. Στη συνέχεια, έκοψαν τις ζωγραφιές τους σε σχήμα αυγού και προσθέτοντας τα αντίστοιχα εξώφυλλα διαμόρφωσαν το αυγό-βιβλιαράκι του Πάσχα
ΜΑΪΟΣ-Δράση: «Το πρωτομαγιάτικο μας στεφάνι»
Εικαστικά: Ομαδικό κολλάζ
Περιγραφή δράσης: Τα παιδιά συλλέγουν άνθη από μαργαρίτες. Έπειτα, ζωγραφίζουν τις δικές τους μαργαρίτες και τις κολλούν στο πρωτομαγιάτικο τους στεφάνι.
ΜΑΪΟΣ-Δράση:  « Ελάτε να φυτέψουμε το γεράνι μας»
Μελέτη περιβάλλοντος:  Φυτεύουμε το γεράνι μας.
Περιγραφή δράσης: Τα παιδιά γνωρίζοντας ότι την Άνοιξη μπορούμε να φυτεύσουμε κάποια φυτά, προβαίνουν στην αντίστοιχη δραστηριότητα.
ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ-Δράση: «Οι  μήνες του καλοκαιριού  πάνε διακοπές»
Εικαστικά: Ζωγραφική  Μαθηματικά: Αρίθμηση

ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ-Δραστηριότητα: «Οι  μήνες του καλοκαιριού  πάνε διακοπές»
Μυθολογία: Ο Θεός Ποσειδώνας . Εικαστικά: Ζωγραφική.  Μαθηματικά: Αρίθμηση
Περιγραφή δράσης : Ύστερα από την αφήγηση του μύθου του Θεού Ποσειδώνα συνδέθηκε η πρόκληση τρικυμίας  στη θάλασσα από εκείνον με τις περιπέτειες των καλοκαιρινών μηνών στη θάλασσα. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την ιστοριούλα μας, οι καλοκαιρινοί μήνες, καθώς κολυμπούσαν σε μια υπέροχη θάλασσα, ξαφνικά  ο Θεός Ποσειδώνας  προκάλεσε  τρικυμία και εκείνοι κινδύνεψαν να πνιγούν. Τότε ένα γενναίο ψάρι ο Ρούλης ο Ψαρούλης τους βοήθησε να σωθούν παραπέμποντας τους στους γονείς του, που ήταν γιατροί. Για να φτάσουν όμως στους γονείς του  έπρεπε να περάσουν το φιδάκι της  θάλασσας, με τη βοήθεια  των αριθμών, που θα τους έδειχνε το ζάρι.  Τα παιδιά, λοιπόν, διαμόρφωσαν σε ένα επιδαπέδιο τραπέζιο όλα τα προαναφερθέντα στοιχεία και έπαιξαν με το εν λόγω επιτραπέζιο.
 
ΣΥΝΟΨΗ ΜΗΝΩΝ
Δράση: «Ο κύκλος του χρόνου»
Εικαστικά : Ομαδικό κολλάζ
Μαθηματικά : Αρίθμηση. Γλώσσα: Ανάγνωση
Περιγραφή δραστηριότητας: Τα παιδιά προβαίνουν στη διαμόρφωση ομαδικού κολλάζ, όπου καλούνται να βάλουν στη σειρά τους μήνες αριθμώντας τους και διαμορφώνοντας, έτσι, τον κύκλο του χρόνου.
Δράση: «Το ημερολόγιο μας»
Γλώσσα: Γραφή. Εικαστικά: Ζωγραφική. Ομαδικό κολλάζ
Περιγραφή δράσης: Τα παιδιά, με αφορμή την πρώτη μέρα του κάθε μήνα, ζωγράφιζαν στοιχεία, που αφορούσαν τον μήνα αυτό. Έπειτα, έγραφαν το όνομα του κάθε μήνα και διαμόρφωναν ένα ομαδικό κολλάζ. Στο τέλος της χρονιάς και αφού συγκεντρώθηκαν 12 ομαδικά κολλάζ-μήνες φτιάξαμε ένα τεράστιο ημερολόγιο προσθέτοντας στο κάτω μέρος, τους αριθμούς  1-30/31 που αφορούσαν τις ημέρες τους.
Δράση: «Ήρθε και πάλι το καλοκαίρι»
Γλώσσα: Γραφή Εικαστικά: Ζωγραφική
Περιγραφή δράσης:  Τα παιδιά χωρίζουν τη σελίδα σε τρία μέρη και αφού γράψουν το όνομα του κάθε μήνα στο κάθε μέρος της κόλλας, τον ζωγραφίζουν. Έτσι διαμορφώνουν το σχετικό βιβλιαράκι.
Δράση: «Η πρόσκληση μας»

Γλώσσα : Ανάγνωση. Γραφή. Εικαστικά: Κατασκευή.
Περιγραφή δράσης: Τα παιδιά προβαίνουν στην διαμόρφωση της πρόσκλησης, που θα δώσουν στους γονείς, για να τους καλέσουν στη Γιορτή Μαθητικής Δημιουργίας.
    ΕΥΧΑΡΙΣΤΙΕΣ
 Για την ολοκλήρωση του προγράμματος θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε:
  • Τους μαθητές μας
  • Τους γονείς των μαθητών μας
  • Την προϊσταμένη  του Νηπιαγωγείου μας Παπαδάκη Αθηνά
  • Τους συντελεστές του επιμέρους προγράμματος στον Αρόλιθο.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου