Δευτέρα, 16 Μαΐου 2016

Νοιάζομαι και δρω


Εθελοντισμός και αλληλεγγύη

Ειρήνη Σεμερτζάκη,  Αικατερίνη Κοπιδάκη, Ελένη Ξημέρη, Καλλιόπη Φακίνου

30ο Δημοτικό Σχολείο Ηρακλείου  

Περίληψη
Δράση στο πλαίσιο ευαισθητοποίησης των μαθητών μας για θέματα εθελοντισμού και αλληλεγγύης η οποία πραγματοποιήθηκε με ομαδικότητα, έρευνα στο διαδίκτυο, ενημέρωση, δημιουργία κινήτρων, συνεργασία και ανάπτυξη εμπιστοσύνης μέσα από διάφορα παιχνίδια. Συνεργαστήκαμε με εθελοντικές ομάδες στη γειτονιά και στην πόλη μας και παρακολουθήσαμε την εξέλιξη διάφορων πρωτοβουλιών στις οποίες συμμετείχαμε. Δράσεις που μεταξύ άλλων πραγματοποιήθηκαν ήταν ευαισθητοποίηση όλου του σχολείου για δράσεις αλληλεγγύης, ενόψει των Χριστουγέννων, οργάνωση, επισκευή και εξοπλισμός του εργαστηρίου φυσικής του σχολείου μας με τη συνδρομή ιδιώτη χορηγού, φύτεμα στην αυλή του σχολείου, επαφή – συνάντηση με εθελοντικές ομάδες: «ΑΤΑΧΤΟΙ», «ΤΟ ΧΑΜΟΓΕΛΟ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ», «ΖΩΦΟΡΟΣ», ομαδική ανάγνωση του βιβλίου του Ζαχαρία Παπαντωνίου «Τα ψηλά βουνά» και διασκευή για δημιουργία θεατρικής παράστασης.

Λέξεις κλειδιά
Ανακύκλωση, Διαχείριση Συναισθημάτων, Ψυχική υγεία, Διαπροσωπικές σχέσεις, Ανθρώπινα δικαιώματα, Εθελοντισμός - Αλληλοβοήθεια, Εικαστικές Τέχνες, Λαϊκή τέχνη (ζωγραφική, γλυπτική, Χειροτεχνία - Κατασκευές κλπ)
Κατηγορία προγράμματος
Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης
Σκοπός και στόχοι του προγράμματος
Ο γενικότερος σκοπός του προγράμματος, ήταν να βοηθήσει τους μαθητές να αναγνωρίσουν ζητήματα που απασχολούν την κοινότητα στην οποία ζουν και κατ’ επέκταση ζητήματα που απασχολούν ευρύτερα σύνολα ανθρώπων και να τους ευαισθητοποιηθούν ως προς την ανάγκη αντιμετώπισής τους.
Σε αυτό το πλαίσιο διαμορφώνονται οι εξής επιμέρους στόχοι ως προς τους μαθητές:
  • Να αμφισβητήσουν απόψεις και στερεότυπα.
  • Να κατανοήσουν την αναγκαιότητα της συμμετοχής για τη διεκδίκηση και τη διασφάλιση καλύτερων συνθηκών ζωής για όλους και για την κοινωνική δικαιοσύνη.
  • Να εκπαιδευτούν ώστε να παίρνουν ενεργά μέρος στη λήψη αποφάσεων, να αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες και να δρουν.
  • Να συνειδητοποιήσουν ότι μέσα από δράσεις εθελοντισμού και αλληλεγγύης θα νιώσουν χρήσιμοι, αλλά και θα αποκτήσουν εμπειρίες, γνώσεις και δεξιότητες που συνήθως δεν αποκτώνται μέσα από τη συνήθη τυπική εκπαιδευτική διαδικασία.
  • Να κατανοήσουν ότι εθελοντές μπορεί να γίνουν άτομα όλων των ηλικιών, ανεξάρτητα από προέλευση, φυλή, εθνικότητα, θρήσκευμα, κοινωνική ομάδα, ανεξάρτητα από το αν εργάζονται ή όχι."
Ενδεικτικές Δράσεις
Φιλανθρωπία και αλληλεγγύη
Σε συνεργασία με την διεθνή οργάνωση  «Make a Wish» έγινε προσπάθεια ευαισθητοποίησης όλου του σχολείου για τις εξής δράσεις αλληλεγγύης, ενόψει των Χριστουγέννων.
  • Συλλογή τροφίμων και ενδυμάτων που δόθηκαν σε άπορες οικογένειες του σχολείου μας.
  • Συμμετοχή στην πρωτοβουλία του Δήμου Ηρακλείου με τίτλο «Παιχνιδομαζώματα – Δωροσκορπίσματα». Μαζέψαμε (γεμίζοντας ένα ολόκληρο φορτηγάκι) παιχνίδια για τα παιδιά που δεν έχουν κανέναν να τους κάνει δώρο.
  • Προώθηση στο σχολείο των σκοπών της διεθνούς οργάνωσης  “Make a Wish” και πώληση αστεριών για τη συγκέντρωση χρημάτων. Καταθέσαμε στο λογαριασμό της οργάνωσης 245 ευρώ.
  • Έρανος για να βοηθήσουμε τον μικρό Μάνο, μαθητή σε ένα σχολείο του νομού μας, που διαγνώστηκε με όγκο στον εγκέφαλο. Συγκεντρώσαμε 1530 ευρώ.
  • Ετοιμάσαμε σακίδια με είδη πρώτης ανάγκης για τα προσφυγόπουλα που έρχονται στη χώρα μας και έχουν μεγάλο ταξίδι μπροστά τους, συμμετέχοντας στην πρωτοβουλία του Συλλόγου Δασκάλων.
Ήταν η πρώτη φάση υλοποίησης του προγράμματος και τα παιδιά έδειξαν μεγάλο ενθουσιασμό. Εύκολα στερήθηκαν το χαρτζιλίκι τους για να αγοράσουν ένα αστέρι ευχής.  Αυτές οι δράσεις είχαν απήχηση σε όλα τα παιδιά του σχολείου. Έγιναν στο πλαίσιο της φιλανθρωπίας και της αλληλεγγύης. Μας απασχόλησε όμως και το θέμα της προσφυγικής κρίσης και τα ανθρώπινα δικαιώματα. Εντάσσονται στην πρώτη φάση του προγράμματος που ο στόχος μας ήταν η ανάπτυξη ομαδικότητας, ευσυναίσθησης και πνεύματος αλληλεγγύης, όχι μόνο για τα πρόσωπα του περιβάλλοντός μας αλλά και για άλλες περιπτώσεις, όπου καταπατούνται τα δικαιώματα των παιδιών.
Αυτό ωστόσο που διαπιστώσαμε ήταν ότι τα παιδιά εύκολα δίνουν πράγματα ή χρήματα, αλλά δυσκολότερα προσφέρουν τη φροντίδα και τον χρόνο τους. Είναι ενδεικτικό ότι σύντομα μετά τον έρανο ξέχασαν το θέμα της υγείας του μικρού Μάνου χωρίς αργότερα να δείξουν ενδιαφέρον για την τελική έκβαση της υγείας του.
Βελτίωση του οικείου μας περιβάλλοντος
Δράσεις που στοχεύουν στην οργάνωση, επισκευή και εξοπλισμό του εργαστηρίου φυσικής του σχολείου μας με τη συνδρομή ιδιώτη χορηγού καθώς και στο φύτεμα-καλοπισμό της αυλή του σχολείου. Εντάσσεται στο πλαίσιο των δράσεων για την βελτίωση του οικείου μας περιβάλλοντος, που είναι το σχολείο. Επίσης μάθαμε να ζητάμε βοήθεια και να εξασφαλίζουμε πόρους από φορείς όπως ο σύλλογος γονέων, αλλά και ιδιώτες.
Με τη σκέψη ότι πρώτα πρέπει να ενδιαφερθούμε για τον χώρο που ζούμε, αναδιοργανώσαμε το εργαστήρι φυσικής του σχολείου μας. Είχε χρησιμοποιηθεί ως αίθουσα διδασκαλίας και έτσι έπρεπε να γίνει ξεκαθάρισμα από άχρηστα και παλιά πράγματα που υπήρχαν μέσα. Τα παιδιά ανά ομάδες με δουλειά τριών ημερών περίπου έβγαλαν και πέταξαν αυτά τα πράγματα. Βοήθησαν επίσης στη μεταφορά των παλιών θρανίων για να τα πάρει το φορτηγό της εταιρίας «Κοπιδάκη» για επισκευή. Στη συνέχεια τακτοποιήθηκαν τα ντουλάπια, καταγράφηκαν τα υλικά που υπάρχουν και μπήκαν σε ομάδες. Ύστερα από αίτηση του σχολείου ο σύλλογος γονέων και κηδεμόνων αγόρασε επιπλέον υλικό που έλειπε από το εργαστήριο, όπως επίσης και έναν βιντεοπροβολέα για το εργαστήριο. Με την ίδια σκέψη τα παιδιά έφεραν φυτά και φυτέψαμε στην αυλή του σχολείου, τα οποία θα μπορούσαμε να χρησιμοποιήσουμε στο πλαίσιο μελέτης, διερεύνησης και πειραματισμού .
Τα παιδιά ένιωσαν μεγάλη ικανοποίηση όταν τελείωσε το εργαστήριο και μπήκαμε να κάνουμε τα πρώτα μας πειράματα. Είδαμε ότι στην συνέχεια πρόσεχαν πολύ να το διατηρήσουν σε καλή κατάσταση.
Ωστόσο εκφράστηκε από πολλά παιδιά η άποψη ότι το εργαστήριο είναι δικό τους και μόνο γιατί αυτά το “έφτιαξαν” και δεν θα έπρεπε να χρησιμοποιείται από παιδιά άλλων τάξεων του σχολείου. Αυτό ήταν “πισωγύρισμα” για τους στόχους του προγράμματος και το αντιμετωπίσαμε αξιοποιώντας το έργο τέχνης του Michael Hirshon “το δέντρο και η σκιά του” - «Ένας ευγενικός άνθρωπος φυτεύει τον σπόρο για ένα δέντρο το οποίο κάποια μέρα θα δώσει σκιά σε ανθρώπους που μπορεί ποτέ να μη συναντήσει” (διαθέσιμο στο σχετικό εγχειρίδιο του “νοιάζομαι και δρω” , 3ο τεύχος, σελίδα  48).
Βασικά στοιχεία του εθελοντισμού, της αλληλεγγύης και της ενεργού πολιτειότητας που προσεγγίστηκαν με αυτή τη δράση είναι κυρίως το στοιχείο της ανάληψης πρωτοβουλίας και της ολοκλήρωσης ενός έργου που θα βελτιώσει τις συνθήκες στο σχολείο, όχι μόνο προς δικό μας όφελος, αλλά και προς όφελος των υπόλοιπων παιδιών που θα το χρησιμοποιήσουν τα επόμενα χρόνια.
Γνωριμία με εθελοντικές οργανώσεις
Στα πλαίσια της παρουσίασης και της γνωριμίας των μαθητών με την πραγματική δράση έξω από το σχολείο, ήρθαν σε επαφή – συνάντηση με κάποιες εθελοντικές ομάδες.
Έτσι ύστερα από επιθυμία των μαθητών έγινε επίσκεψη μέλους του εθελοντικού οργανισμού «ΤΟ ΧΑΜΟΓΕΛΟ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ» στο σχολείο μας. Μας μίλησε για το πώς ξεκίνησε και ποιος τον ίδρυσε. Έγινε παρουσίαση της δράσης του, ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των μαθητών για τον εθελοντισμό, την έννοια της προσφοράς και της αλληλεγγύης. Η κυρία Μαρκουλάκη, ψυχολόγος του οργανισμού έκανε μια ενδιαφέρουσα δράση για τη σχολική βία και ενημέρωσε τα παιδιά για την γραμμή στήριξης στην οποία μπορούν να καλούν αν χρειάζονται βοήθεια.
Επίσης έγινε επίσκεψη μελών της ομάδας «ΑΤΑΧΤΟΙ» (αρχικά που σημαίνουν  Άνθρωποι Της Αλληλεγγύης Χωρίς Τείχη Και Οικονομική Ιδιοτέλεια) στο σχολείο μας, οι οποίοι παρουσίασαν την εθελοντική τους δραστηριότητα, έγινε συζήτηση με τα παιδιά με σκοπό την πιο σωστή προσέγγιση του εθελοντισμού και την περαιτέρω ευαισθητοποίησή τους.
Επιπλέον έγινε μια ακόμη επίσκεψη της κ. Λαζαράτου Μελίτας εκ μέρους της φιλοζωικής ομάδας ΖΩΦΟΡΟΣ με μορφή διδακτικής παρέμβασης ανά τάξη με στόχο την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των μαθητών για τα αδέσποτα γύρω μας, με τίτλο «Αδέσποτα, οι φίλοι που εγκαταλείψαμε!». Τα παιδιά ύστερα από κάποιο παιχνίδι που έγινε με μουσική και ήχους από κάποια όργανα, ζωγράφισαν και έγινε ένα ομαδικό ταμπλό με το σχετικό θέμα: «Αδέσποτα, οι φίλοι που εγκαταλείψαμε!».
Οι επισκέπτες εθελοντές πρόβαλαν δικό τους υλικό από τα μέλη και τις δράσεις τους. Υλικό ωστόσο που αξιοποιήθηκε, ήταν μεταξύ άλλων:
  • Φυλλάδια σχετικά με τα αδέσποτα.
  • Βιβλία με ιστορίες για ζώα
  • Όργανα μουσικής, έγχορδα, πνευστά, κρουστά.
  • Υλικά για κατασκευές, χειροτεχνίες, ζωγραφική.
  • Βιβλίο «Νοιάζομαι και Δρω» : θεατρικό παιχνίδι
Γνωρίζοντας από κοντά τη δράση εθελοντικών οργανώσεων, από τους ίδιους τους εθελοντές, οι μαθητές εντυπωσιάστηκαν  αλλά ταυτόχρονα τους δόθηκε η ευκαιρία να ρωτήσουν για τα κίνητρά τους, αλλά και να εκφράσουν τις επιφυλάξεις και τις υποψίες τους ότι τα πράγματα δεν είναι πάντα όπως φαίνονται και πάντα μπορεί σε “εθελοντικές” οργανώσεις να υπάρχουν και φαινόμενα εκμετάλλευσης και διαφθοράς.
Η δράση για την σχολική βία συγκίνησε τα παιδιά και τα βοήθησε να εντοπίζουν τέτοια φαινόμενα στο περιβάλλον τους, να μπαίνουν στη θέση του θύματος, αλλά και του θύτη,  να νοιάζονται και να επεμβαίνουν με θετικό τρόπο.
Το θέμα των αδέσποτων ζώων είχε καταγραφεί από τα ίδια τα παιδιά ως πρόβλημα που δεν μπορεί να λυθεί χωρίς την αλλαγή της νοοτροπίας μας. Τα παιδιά, που στην αρχή είχαν αντιδράσει αρνητικά στη χρήση σακουλίτσας για τα περιττώματα των σκυλιών στους δρόμους, άλλαξαν στάση, καθώς επίσης και για την εγκατάλειψη ζώων από ανευθυνότητα. Το θεατρικό παιχνίδι βοήθησε να μπούμε στη θέση του αδέσποτου και να βιώσουμε ότι δεν φταίει το ίδιο για την άσχημη κατάσταση που δημιουργείται.
Το “όχι εγώ αλλά ο άλλος” βρέθηκε πάλι μπροστά μας, όπως πάντα.
Γνωρίζοντας από κοντά πολλούς εθελοντές πήραν τα παιδιά παραδείγματα ενεργούς πολιτειότητας, αλλά εξέφρασαν και αντιρρήσεις και ζήτησαν να υπάρχει έρευνα και έλεγχος στη διαχείρηση των οικονομικών πόρων αυτών των οργανώσεων.
Στη δράση των φιλόζωων εθελοντών με θέμα τα αδέσποτα, εκτός από τη συνειδητοποίηση της δικής μας ευθύνης, καταγράψαμε τα μέτρα που πρέπει να ληφθούν από τους αρμόδιους. Βρήκαμε ποιοι είναι και απευθυνθήκαμε σε αυτούς με μια επιστολή.
Γνωρίσαμε από κοντά εθελοντές και συζητήσαμε μαζί τους. Πήραμε παράδειγμα και δημιουργήσαμε πρότυπα αλληλεγγύης και κοινωνικής προσφοράς.
Η έννοια της αλληλεγγύης ξεπέρασε την έννοια του ανθρώπου και επεκτάθηκε και στα άλλα όντα συμπεριλαμβάνοντας και τα ζώα.
Προσέγγιση του εθελοντισμός και της αλληλεγγύης μέσα από τη λογοτεχνία
Ομαδική ανάγνωση του βιβλίου του Ζαχαρία Παπαντωνίου «Τα ψηλά βουνά» με στόχο την ανάδειξη του ομαδικού πνεύματος, της συνεργασίας, της προσφοράς, της αλληλοβοήθειας και άλλων σχετικών αρχών που αναδεικνύονται στο βιβλίο μέσω της περιγραφής της ζωής μιας ομάδας παιδιών που τελείωσαν την Στ΄ τάξη και κάνουν κατασκήνωση στο βουνό για τις καλοκαιρινές τους διακοπές. Συζήτηση με τους μαθητές και προβληματισμός γύρω από τις παραπάνω βασικές έννοιες. Αξιοποίηση μέρους του βιβλίου με επιλογή από τους μαθητές και δημιουργία διαλόγων για θεατρική αξιοποίηση αργότερα.
Ήταν πολύ διασκεδαστική, άρεσε στα παιδιά η επαφή με ένα “παλιό”  βιβλίο, αναπτύχθηκε η φιλαναγνωσία και η αίσθηση της παρέας των συνομήλικων παιδιών που δρουν ομαδικά ενταγμένα ομαλά στο φυσικό περιβάλλον.
Από την άλλη, εκφράστηκε ωστόσο από τους μαθητές και η άποψη ότι τα όσα αναφέρονται στο βιβλίο δεν μπορούν αν βρουν εφαρμογή στη σύγχρονη εποχή κι ότι τότε τα παιδιά ήταν αλλιώς γιατί μεταξύ άλλων δεν υπήρχαν τότε και τα σύγχρονα ηλεκτρονικά μέσα. Με βάση αυτό τον προβληματισμό πολλά παιδιά εξέφρασαν την άποψη ότι οι αξίες εκείνης της εποχής δεν είναι δυνατόν να αναβιώσουν στη σημερινή.
Τα στοιχεία του εθελοντισμού που προσεγγίστηκαν με αυτή τη δράση ήταν η πρωτοβουλία, η ανάληψη ευθύνης για το συνολικό συμφέρον, η αλληλεγγύη και η δράση μιας ομάδας συνομηλίκων παιδιών, δυνάμωσε την ιδέα της  συμμετοχής στην διαμόρφωση θετικών καταστάσεων από μικρή ηλικία.
Η παραπάνω δράση εντάσσεται στην ανάπτυξη ενσυναίσθησης, ομαδικότητας, αλληλεγγύης, υπευθυνότητας και προσφοράς και μάλιστα από μικρή ηλικία. Επίσης ήταν άριστη δράση περιβαλλοντικής αγωγής.
Πράσινο στην γειτονιά το σχολείο και την πόλη μου
Η υπεύθυνη της υπηρεσίας “Πρασίνου” ενημέρωσε τα παιδιά για τις εργασίες που έχουν υπό την ευθύνη τους, τα εργαλεία που χρησιμοποιούν κ.ά. Στη συνέχεια έγινε ξενάγηση στον χώρο και στο φυτώριο. Μπήκαμε στο θερμοκήπιο όπου είδαμε τα μικρά φυτά και μας εξήγησε την όλη διαδικασία. Δηλαδή του τι ακριβώς γίνεται μέχρι να φτάσουν σ’ αυτό το στάδιο τα φυτά. Στο τέλος τα παιδιά μεταφύτεψαν μόνα τους φυτά σε γλάστρες. Το αίσθημα της αλληλεγγύης και της εθελοντικής προσφοράς διευρύνθηκε λοιπόν και στα φυτά. Προσφέροντας φροντίδα σε ένα φυτό πήραμε μεγάλη ηθική ικανοποίηση, ιδίως βλέποντάς το να μεγαλώνει και να ομορφαίνει τον χώρο μας.
Τα παιδιά ήρθαν σε επαφή με το χώμα και ξεπέρασαν σε μεγάλο βαθμό τη σχετική φοβία που είχαν με αυτό (μη λερωθούν, τι ζωύφια κυκλοφορούν μέσα σε αυτό κ.ά.). Επιπλέον ασχοληθήκαμε και μάθαμε με ποιον τρόπο μπορούμε να φροντίσουμε τον σχολικό μας κήπο και έναν κοινόχρηστο χώρο πρασίνου.
Αυτό που μας έκανε εντύπωση είναι το γεγονός ότι παρόλο που όλοι μας νοιαζόμαστε για τα πάρκα και τους χώρους πρασίνου, υπήρχε η εντύπωση ότι η φροντίδα των φυτών είναι αποκλειστική ευθύνη και δουλειά “εργατών”. Το χώμα και τα φυτά διαπιστώσαμε ότι ήταν τελείως “ξένα” για τα περισσότερα παιδιά της πόλης.
Το συμπέρασμα που βγήκε από αυτή τη δράση ήταν ότι τα φυτά παίζουν μεγάλο ρόλο στο αστικό περιβάλλον και χρειάζονται φροντίδα από όλους μας. Δεν αρκεί μόνο η υπηρεσία πρασίνου του Δήμου, αν θέλουμε να έχουμε μια πράσινη πόλη. Αν ξεκινήσουμε από το μπαλκόνι μας και το σχολείο μας, θα μπορέσουμε σε δεύτερη φάση να βοηθήσουμε και στο πάρκο της γειτονιάς μας.
Αυτό που πιστεύουμε ότι πετύχαμε με τη συγκεκριμένη δράση είναι ότι ήρθαμε “κοντά” στα φυτά, διερευνήσαμε τις ανάγκες τους, “νοιαστήκαμε” γι αυτά, τα φροντίσαμε, τα προστατεύσαμε και τα διατηρήσαμε μετά το φύτεμα.
Καθαρισμός κοινόχρηστου πάρκου
Η δράση αυτή έγινε ύστερα από αίτημα των παιδιών που σκέφτηκαν ότι θα ήθελαν να υιοθετήσουν έναν χώρο και να τον φροντίζουν.  Σκέφτηκαν λοιπόν το πάρκο που είναι πιο κοντά στο σχολείο. Έτσι τα παιδιά καθάρισαν ένα μέρος από το πάρκο. Σε μεγάλες σακούλες σκουπιδιών έβαλαν όσα σκουπίδια ήταν εκεί που μετά θα έπαιζαν και όπως τα ίδια διαπίστωσαν... ήταν πάρα πολλά! Γέμισαν τέσσερις σακούλες από ένα σχετικά μικρό κομμάτι! Στη συνέχεια τις πήραν μαζί τους και καθώς επιστρέφαμε στο σχολείο τις πέταξαν σε έναν διαθέσιμο κάδο.
Το θετικό σε αυτή την δράση ήταν ότι η πρωτοβουλία προήλθε από τα παιδιά τα οποία αφού μόνα τους διαπίστωσαν ότι το παρκάκι της γειτονιάς είναι πάντα βρώμικο και μάλιστα από τα σκουπίδια που πετούν τα ίδια ή άλλα παιδιά του σχολείου που περνούν από εκεί καθημερινά.
Μετά τον καθαρισμό, καμαρώσαμε το πάρκο και υποσχεθήκαμε να το διατηρήσουμε καθαρό, ακόμα και το καλοκαίρι που το σχολείο είναι κλειστό. Κάναμε ανακοίνωση στο σχολείο ότι όλα τα παιδιά είναι υπεύθυνα και τα καλέσαμε να μην πετούν σκουπίδια, αλλά και να μαζεύουν όσα ρίχνουν άλλοι. Χρειάστηκε για λίγο καιρό οι δάσκαλοι να ελέγχουν τη συνέπεια των παιδιών στη δέσμευσή τους για τη συντήρηση της καθαριότητας του πάρκου. Έγινε μερικές φορές παρατήρηση, ότι το πάρκο είναι πάλι γεμάτο σκουπίδια και παρότρυνση να το καθαρίσουν τα παιδιά στον εξωσχολικό τους χρόνο.
Στοιχεία του εθελοντισμού που αξιοποιήθηκαν σε αυτή τη δράση είναι αυτό της δέσμευσης, της συνέπειας και της συνέχειας που χαρακτηρίζει τον πραγματικό εθελοντισμό, της διάθεσης του ελεύθερου χρόνου μας για προσφορά στο κοινωνικό και φυσικό περιβάλλον μας.  Εντάσσεται στο πλαίσιο των δράσεων για τη βελτίωση του οικείου μας περιβάλλοντος και της ποιότητας ζωής στη γειτονιά μας.
Σχολικό έντυπο
Στο σχολικό έντυπο της Στ΄ τάξης, αφιερώθηκε το κεντρικό δισέλιδο στο “Νοιάζομαι και Δρω”  για να εξαπλώσουμε το μήνυμα του προγράμματος στους γονείς και γενικά στην τοπική κοινότητα εκτός σχολείου. Το σχολικό έντυπο πήρε βραβείο σε σχετικό διαγωνισμό κι έτσι προβλήθηκε το Πρόγραμμα και επαινέθηκαν τα παιδιά για τη συμμετοχή τους σε αυτό, σε σχετική εκδήλωση που έγινε σε αίθουσα του Δήμου Ηρακλείου.
Ανάμεσα στα άλλα θέματα του σχολικού εντύπου, αυτό ήταν το πιο “αγαπημένο” των παιδιών και το έκαναν με μεγάλη χαρά. Διαπιστώθηκε μεγάλη εξοικείωση με τον δικτυακό τόπο “Νοιάζομαι και Δρω” , όπου έγινε έρευνα για την επιλογή του υλικού και των εικόνων  που θα χρησιμοποιούσαμε στο άρθρο μας.
Ορισμένα προβλήματα που διαπιστώσαμε στη συγκεκριμένη δράση, ήταν το γεγονός ότι τα παιδιά έγραψαν λίγα “δικά” τους λόγια για τις δικές τους εμπειρίες και προτίμησαν να αξιοποιήσουν (προφανώς για λόγους ευκολίας)  έτοιμο διαδικτυακά διαθέσιμο υλικό από το πρόγραμμα “νοιάζομαι και δρω”. Πρόβλημα ήταν επίσης η χρήση φωτογραφιών με πρόσωπα παιδιών (κάτι που τελικά αποφύγαμε). Επίσης λόγω έλλειψης χρηματοδότηση δεν εκτυπώσαμε μεγάλο αριθμό αντίτυπων και έτσι προσπαθήσαμε να διακινήσουμε όσο μπορούσαμε την ηλεκτρονική έκδοση του σχολικού μας “εντύπου”.
Σε αυτή τη δράση θελήσαμε να εξαπλώσουμε το μήνυμα και τις αρχές του εθελοντισμού στο κοινωνικό περιβάλλον, ως δείγμα καλής πρακτικής και νέας στάσης ζωής που μπορεί να λύσει σοβαρά κοινωνικά προβλήματα, για τα όποια μέχρι τώρα οι περισσότεροι  αδιαφορούν ή τα συζητάνε χωρίς να αναλαμβάνουν καμία δράση. Αποτελεί την τελευταία φάση του όλου project στην οποία στοχεύουμε στην παρουσίαση και στην εξάπλωση του μηνύματος και της γνώσης που αποκομίσαμε από αυτό.
Επίλογος
Εκτός από τις δράσεις που περιγράφονται παραπάνω, το πνεύμα του προγράμματος υπήρχε έντονο σε όλο το αναλυτικό πρόγραμμα των τάξεων που συμμετείχαν. Ένα κείμενο στη Γλώσσα, στα Θρησκευτικά, στην Κοινωνική Πολιτική Αγωγή και κυρίως στην Ιστορία έδινε αφορμή να το δούμε κάτω υπό το πρίσμα της ενεργούς πολιτειότητας και να εξετάσουμε τον ρόλο που θα μπορούσαν να έχουν οι πολίτες στη διαμόρφωση των καταστάσεων, αν νοιάζονταν πραγματικά για το γενικό καλό και το κοινωνικό συμφέρον κι όχι μόνο για το προσωπικό τους. Με το συγκεκριμένο πρόγραμμα μας δόθηκε επίσης η αφορμή και η ευκαιρία να πραγματοποιήσουμε αρκετές διδακτικές επισκέψεις έξω από τα όρια της σχολικής μας μονάδας (πχ περίπατος στη γειτονιά και σε κοντινά σημεία της πόλης μας για παρατήρηση εθελοντικών δράσεων από διάφορες ομάδες, καθώς και καταγραφή σημείων που χρειάζονται παρεμβάσεις για βελτίωση του περιβάλλοντα χώρου, επίσκεψη στο Δημαρχείο στην Λότζια και συζήτηση με υπεύθυνους του δήμου για θέματα που αφορούν το σχολείο μας, επίσκεψη στο φυτώριο του Δήμου και στο πάρκο Όαση κ.ά.).
Γενικά θεωρούμε ότι το όλο project ήταν μια ευχάριστη εποικοδομητική εμπειρία τόσο για τους μαθητές μας όσο και για τους συμμετέχοντες εκπαιδευτικούς. Παρά τις όποιες δυσκολίες που αντιμετωπίσαμε, θεωρούμε ότι μας βοήθησε να προσεγγίσουμε καλύτερα την έννοια του εθελοντισμού και της αλληλεγγύης και μέσα από τις δράσεις μας να συνεισφέρουμε και εμείς με το “λιθαράκι” μας στο κοινωνικό σύνολο.
Ευχαριστίες
Οφείλουμε θερμές ευχαριστίες για την υποστήριξή τους στις δράσεις μας, μεταξύ άλλων στους εξής φορείς και οργανώσεις:
  • Σύλλογος γονέων του σχολείου.
  • Σύλλογος Εκπαιδευτικών «Δομίνικος Θεοτοκόπουλος».
  • Α/θμια Σχολική Επιτροπή Δήμου Ηρακλείου.
  • Ομάδα εθελοντών του Δήμου Ηρακλείου.
  • Διεθνής οργάνωση «Make a Wish».
  • Εταιρία επίπλων «Κοπιδάκης».
  • Εθελοντική ομάδα «ΑΤΑΧΤΟΙ»
  • Εθελοντικός οργανισμός «Το Χαμόγελο του παιδιού»
  • Φιλοζωική ομάδα «ΖΩΦΟΡΟΣ»
  • Τμήμα Σχολικών Δραστηριοτήτων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδεύσης Ηρακλείου
  • ΚΠΕ Ανωγείων και ΚΠΕ Αρχανών
  • Υπηρεσία “Πρασίνου” του δήμου Ηρακλείου

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου