Πέμπτη 21 Απριλίου 2016

Τρώω σωστά, γυμνάζομαι συχνά, είμαι υγιής!


Μέσα από διάφορες δράσεις, δραστηριότητες και ενεργητικά παιχνίδια, μαθαίνουμε να τρεφόμαστε σωστά και να γυμναζόμαστε καθημερινά για να είμαστε υγιείς


Μαγδαληνή Επταμηνιτάκη


1ο Δημοτικό Σχολείο Γαζίου  


Περίληψη
Το ζήτημα της υγιεινής διατροφής είναι πάντα επίκαιρο και σημαντικό. Οι διατροφικές συνήθειες σχηματίζονται από την παιδική ηλικία και οι «συνέπειές» τους μας ακολουθούν και στην ενήλικη ζωή μας. Ξεκινήσαμε τραγουδώντας διάφορα παιδικά τραγούδια που μιλάνε για φρούτα και λαχανικά, είδαμε επεισόδια από τη «Φρουτοπία» και μάθαμε να τραγουδάμε τον ύμνο της, γίναμε μικροφουρνιστές και πλάσαμε κουραμπιέδες και χριστόψωμα, ενώ παράλληλα συμμετέχουμε στο δίκτυο «Μέτρο, Ποικιλία, Κίνηση, Ευεξία». Επισκεφτήκαμε το Παγκρήτιο Στάδιο όπου γνωρίσαμε τα Ολυμπιακά αθλήματα, καθώς επίσης το παραδοσιακό χωριό Αρόλιθος όπου μάθαμε για τις διατροφικές συνήθειες των παλαιότερων (ζυμώσαμε ψωμί, μαζέψαμε ελιές). Τέλος παρακολουθήσαμε τα μουσικά παραμύθια από την ομάδα Katarti με τίτλο «Περί ορέξεως… Κολοκυθόπιτα». Οι δράσεις μας όμως δεν τελειώνουν εδώ, για αργότερα έχουμε προγραμματίσει την εβδομάδα κολατσιού. Θα γράψουμε παραμύθια δικά μας με θέμα τη διατροφή και θα τα εικονογραφήσουμε (δημιουργία Comic), ενώ στο τέλος θα παίξουμε ένα μικρό σκετς.
Λέξεις κλειδιά
Ολυμπιακά αθλήματα, γυμνάζομαι, τρέφομαι σωστά, διατροφή, υγεία
Κατηγορία προγράμματος
Αγωγής Υγείας
Εισαγωγή
Πρόγραμμα αγωγής υγείας φέτος και η διατροφή πάντα πρωταγωνιστής στη συγκεκριμένη κατηγορία. Ο σημερινός τρόπος ζωής και ειδικά οι διατροφικές συνήθειες έχουν αλλάξει πολύ και έχουν δημιουργήσει μια κοινωνία ακινησίας, γρήγορου φαγητού και υπερκαταναλωτισμού.
Θέλοντας να βάλουμε ένα λιθαράκι να το αλλάξουμε αυτό αποφασίσαμε να τρέξουμε το συγκεκριμένο πρόγραμμα. Οι διατροφικές συνήθειες καθορίζονται από την παιδική μας ηλικία και μας ακολουθούν και στη μετέπειτα ζωή μας ως ενήλικες, γι’ αυτό προγράμματα που δίνουν τη δυνατότητα στα παιδιά να δουν νέους δρόμους και αλλάζουν έστω και λίγο τον τρόπο που σκέφτονται ή ακόμα καλύτερα βάζουν τα παιδιά στη διαδικασία να σκέφτονται, θεωρώ πως είναι απαραίτητα στα σχολεία.
Σκοπός και στόχοι
Σκοπός του προγράμματος είναι οι μαθητές να αποκτήσουν σωστές διατροφικές συνήθειες και να κατανοήσουν τον σημαντικό ρόλο που παίζει η υγιεινή διατροφή και η σωματική δραστηριότητα τόσο στην καθημερινότητα όσο και στη μετέπειτα ζωή τους.
Το πρόγραμμα είναι σύμφωνο με τα ενιαία αναμορφωμένα προγράμματα σπουδών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης (ΔΕΠΠΣ) και τα αναλυτικά προγράμματα (ΑΠΣ) επιμέρους γνωστικών αντικειμένων.
Παράλληλα θέσαμε στόχους όπως είναι η απόκτηση της κριτικής σκέψης πάνω στις διατροφικές τους συνήθειες και η ανάπτυξη του αισθήματος της προσωπικής ευθύνης. Ακόμα μέσα από τις δραστηριότητες και τις εκπαιδευτικές επισκέψεις, θελήσαμε τα παιδιά να αποκτήσουν θετική στάση απέναντι στη σωματική άσκηση και να ενθαρρυνθούν τα ίδια αλλά και οι οικογένειές τους να έχουν σωματική δραστηριότητα, προωθώντας διάφορα είδη καθημερινών δραστηριοτήτων και αθλήματα.
Άλλοι επιμέρους στόχοι που τέθηκαν ήταν να μάθουν για το Ολυμπιακό ιδεώδες, να μάθουν να εκτελούν απλές συνταγές, να εκφραστούν εικαστικά, να παράγουν γραπτό λόγο, να εκφραστούν μέσα από την τέχνη του θεάτρου, να δημιουργήσουν κινούμενες εικόνες και τέλος να μάθουν να λειτουργούν ομαδικά.
Όλα αυτά θα επιτευχθούν μέσα από διάφορες διαθεματικές δραστηριότητες, τη λογοτεχνία, τα εικαστικά, τη μουσική, ομαδοσυνεργατικές δραστηριότητες, επισκέψεις, βιωματικές δραστηριότητες, αλλά και με τη συμμετοχή μας σε ψηφιακά προγράμματα όπως το  «Μέτρο, Ποικιλία, Κίνηση, Ευεξία» .
Περιγραφή δράσης
Το ταξίδι της τάξης μας, Β2 του 1ου Δημοτικού σχολείου Γαζίου, στη χώρα της διατροφής ξεκίνησε τον Οκτώβριο, όπου μετά από συζήτηση αποφασίσαμε όλοι μαζί ότι η διατροφή είναι το θέμα με το οποίο θέλαμε να ασχοληθούμε φέτος. Θέσαμε τους στόχους μας και προγραμματίσαμε τις πρώτες μας δραστηριότητες και επισκέψεις.
Αρχικά με αφορμή την ενότητα 17 στη μελέτη περιβάλλοντος, συζητήσαμε για τις διατροφικές μας συνήθειες και παρατηρήσαμε ότι αρκετοί ήταν εκείνοι που δεν έδιναν ιδιαίτερη προσοχή στο τι έτρωγαν, καθώς επίσης δεν γυμνάζονταν αρκετά και τα παιχνίδια που προτιμούσαν ήταν είτε στο Tablet είτε στον υπολογιστή.
Η εγγραφή μας στο δίκτυο «Μέτρο, Ποικιλία, Κίνηση, Ευεξία» ήρθε λίγο αργότερα για να μας βοηθήσει να οργανωθούμε και να μας δώσει ιδέες αλλά και υλικό ώστε να κατανοήσουμε καλύτερα διάφορες έννοιες. Επιλέγοντας ενότητες από το δίκτυο βρεθήκαμε να μελετάμε σιγά σιγά το θέμα μας.
Το ταξίδι του φαγητού
Μέσα από διάφορες δραστηριότητες οι μαθητές πήραν ερεθίσματα για να κατανοήσουν ότι το φαγητό είναι μια  βιολογική ανάγκη του ανθρώπου, “το καύσιμο” που χρειαζόμαστε για να μπορέσουμε να αντεπεξέλθουμε στις καθημερινές μας δραστηριότητες.
Κάναμε γεωγραφία, καθώς για να γνωρίσουμε τις διατροφικές συνήθειες που έχουν σε διάφορες χώρες του κόσμου, “ταξιδέψαμε” με τη βοήθεια του google earth στις χώρες αυτές και διαπιστώσαμε ότι οι διατροφικές συνήθειες επηρεάζονται από το κλιματικό, πολιτιστικό και θρησκευτικό υπόβαθρο κάθε χώρας.
Στη συνέχεια περιορίσαμε το “ταξίδι” της τροφής στο σώμα μας, μέσα από φύλλα εργασίας, μελετήσαμε τα όργανα του σώματός μας που συμμετέχουν σε αυτό το ταξίδι και μάθαμε πόσο σημαντικό είναι να τρώμε αργά και να μασάμε καλά το φαγητό μας.
Διατροφικές πληροφορίες - Ετικέτες τροφίμων - Διαφήμιση
Με αφορμή το μάθημα της γλώσσας στην ενότητα 5 “Πάμε για ψώνια” μελετήσαμε διάφορες συσκευασίες που έφεραν οι μαθητές στην τάξη, μιλήσαμε για τις πληροφορίες που αναγράφονται σε κάθε μία και βρήκαμε ομοιότητες και διαφορές. Παρατηρήσαμε λοιπόν ότι όλες οι συσκευασίες είχαν εκτός από το όνομα του προϊόντος, ετικέτα με τα συστατικά, ενώ οι περισσότερες είχαν και ημερομηνία λήξης.
Αναλύσαμε τα άγνωστα συστατικά, κάναμε μια λίστα με τα θρεπτικά και εξηγήσαμε πως τα υπόλοιπα (συντηρητικά, αρώματα, κλπ) πρέπει να τα αποφεύγουμε διότι δεν προσφέρουν κάτι στον οργανισμό μας, αλλά χρησιμεύουν στη συντήρηση των προϊόντων.
Παίξαμε το ψηφιακό παιχνίδι αντιστοίχισης, το οποίο μας ζητούσε να αντιστοιχίσουμε τα θρεπτικά συστατικά με τις ιδιότητές τους.
Δώσαμε μεγάλη σημασία στο να διαβάζουμε πάντα την ημερομηνία λήξης των προϊόντων, καθώς αν δεν το κάνουμε και καταναλώσουμε κάποιο μετά το πέρας της ημερομηνίας λήξης μπορεί να καταλήξουμε ακόμα και το νοσοκομείο.
Έπειτα μιλήσαμε για τη διαφήμιση και πώς αυτή μας επηρεάζει στο να αγοράζουμε συγκεκριμένα προϊόντα, αλλά και προϊόντα που δεν μας κάνουν καλό ή δε μας χρειάζονται.
Στη συνέχεια δουλέψαμε σε ομάδες, φτιάξαμε τις δικές μας συσκευασίες, σκεφτήκαμε τρόπους προώθησης των προϊόντων μας (πχ τηλεοπτική διαφήμιση) και τις παρουσιάσαμε στους συμμαθητές μας.
Σωματική Δραστηριότητα Οφέλη & Καθημερινότητα - Γνωρίζω τα αθλήματα
Θέλοντας να κατανοήσουν οι μαθητές την αξία και τα οφέλη της σωματικής δραστηριότητας, ώστε να την εντάξουν στην καθημερινότητά τους με απλούς και διασκεδαστικούς τρόπους, αποφασίσαμε να γνωρίσουμε τα αθλήματα.
Πρώτα μέσα από την ενότητα 16 του βιβλίου της Μελέτης περιβάλλοντος μιλήσαμε για τα αθλήματα που βλέπαμε στις εικόνες και για τους Ολυμπιακούς αγώνες, ενώ στη συνέχεια καταγράψαμε τις δραστηριότητες με τις οποίες αξιοποιούμε τον ελεύθερο χρόνο μας.
Για να εμπλουτίσουμε όμως το μάθημά μας οργανώσαμε διδακτική επίσκεψη στο Παγκρήτιο Στάδιο, όπου παρακολουθήσαμε το πρόγραμμα “Γνωρίζω τα Ολυμπιακά Αθλήματα”. Οι μαθητές με τη βοήθεια έμπειρων γυμναστών και προπονητών ξεναγήθηκαν στους χώρους του σταδίου και είχαν την ευκαιρία να δοκιμάσουν πολλά Ολυμπιακά αγωνίσματα-αθλήματα όπως στίβο, ενόργανη, πάλη, ξιφασκία, επιτραπέζια αντισφαίριση κ.α.
Ακόμα έμαθαν αρκετά πράγματα για την ιστορία των ολυμπιακών αγώνων, ενώ κράτησαν στα χέρια τους και φωτογραφήθηκαν με αληθινές δάδες από τις Ολυμπιάδες της Αθήνας 2004 και του Λονδίνου 2012.
Τα φύλλα εργασίας από την αντίστοιχη ενότητα του δικτύου μάς σύστησαν στις Μασκότ των Ολυμπιακών αγώνων και μας ταξίδεψαν στις πόλεις που έχουν φιλοξενήσει κατά καιρούς αυτόν τον τόσο όμορφο θεσμό, που κρατάει από την αρχαία Ελλάδα μέχρι σήμερα και θεωρείται το μεγαλύτερο αθλητικό γεγονός!
Το Ενεργειακό Ισοζύγιο
Στόχος μας σε αυτήν την ενότητα ήταν τα παιδιά να κατανοήσουν τις έννοιες της ενεργειακής πρόσληψης και κατανάλωσης ώστε να είναι σε θέση να επιλέξουν την κατάλληλη διατροφή ανάλογα με την καθημερινή τους σωματική δραστηριότητα.
Ως εισαγωγή είδαμε στον βιντεοπροβολέα διάφορα έμψυχα, αλλά και άψυχα όντα (φυτά, ζώα αλλά και αντικείμενα) τα οποία χρειάζονται ενέργεια την οποία καταναλώνουν για να ζήσουν, να παράγουν ή απλά να λειτουργήσουν.
Φτάνοντας στον άνθρωπο καταλαβαίνουμε ότι κάνοντας τις καθημερινές μας δραστηριότητες καταναλώνουμε ενέργεια (όσο πιο έντονη είναι η δραστηριότητα τόσο περισσότερη ενέργεια καταναλώνουμε), επομένως η πρόσληψη ενέργειας είναι απαραίτητη για τη ζωή μας, ενώ  η ποσότητα αυξομειώνεται ανάλογα  με τις δραστηριότητες του καθενός ώστε να υπάρχει ισορροπία.
Από πού όμως γίνεται πρόσληψη της ενέργειας; Όλες οι τροφές μας δίνουν την ίδια ποσότητα ενέργειας; Αυτά ήταν κάποια από τα ερωτήματα που έπρεπε να απαντηθούν, έτσι μιλήσαμε για τα θρεπτικά συστατικά, τις κατηγορίες τους, τον ρόλο τους στη διατροφή μας και σε ποιες τροφές τα συναντάμε. Για ακόμα καλύτερη κατανόηση παίξαμε και ένα παιχνίδι με κάρτες όπου τα παιδιά ήταν χωρισμένα σε δύο ομάδες, στην πρώτη ομάδα ήταν τα παιδιά που έδειχναν κάποια δραστηριότητα και στην άλλη ομάδα ήταν τα παιδιά που έπρεπε να βρουν τις κατάλληλες τροφές για να ισορροπήσουν τη ζυγαριά.  
Μικροφουρνιστές
Πλησιάζοντας στα Χριστούγεννα μιλήσαμε για τα ήθη και τα έθιμα του τόπου μας, για τα φαγητά και τα γλυκά που φτιάχνουμε τις μέρες των Χριστουγέννων και σκεφτήκαμε ότι μπορούμε κι εμείς να φτιάξουμε κάποια από αυτά.
Επισκεφτήκαμε έναν φούρνο της περιοχής μας, φορέσαμε τις ποδιές μας, πλύναμε χεράκια και με την καθοδήγηση του φούρναρη πλάσαμε Χριστόψωμα και κουραμπιέδες, τα συσκευάσαμε και τα διαθέσαμε την επόμενη ημέρα στο παζάρι για φιλανθρωπικό σκοπό που διοργάνωσε το σχολείο μας.
Κίνηση και Δράση
Μέσα από το δίκτυο “Μέτρο, Ποικιλία, Κίνηση, Ευεξία” είχαμε τη δυνατότητα να συμμετέχουμε στον Πανελλήνιο σχολικό διαγωνισμό. Υλοποιώντας τις κινητικές δραστηριότητες του σχολικού διαγωνισμού, εντός ή εκτός σχολικής αίθουσας, ενεργοποιούνται οι μαθητές και τους παρακινούμε να εντάξουν την κίνηση και την άθληση στην καθημερινότητά τους. Οι δραστηριότητες ήταν 16 οι οποίες υλοποιήθηκαν σταδιακά κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς είτε όπως περιγράφονται στο δίκτυο, είτε σε κάποια παραλλαγή τους. Στη συνέχεια ενημερώναμε την πλατφόρμα ότι κάναμε τη δραστηριότητα και μας μετρούσε πόσες θερμίδες καταναλώσαμε (ομαδικά) σε κάθε μία. Με αυτόν τον τρόπο τα παιδιά άρχισαν σιγά σιγά να αντιλαμβάνονται ότι όσο πιο έντονη ήταν η δραστηριότητα τόσο περισσότερες θερμίδες (ενέργεια) καταναλώναμε.
Ενδεικτικά κάποιες από τις δραστηριότητες ήταν: ή καυτή πατάτα, κλέφτες και αστυνόμοι, κουτσό, αγάλματα, κινούμαστε αυτοσχεδιάζοντας, το μαντήλι κ.α.
Η πυραμίδα της διατροφής - Τα γεύματα της ημέρας - Φτιάχνω τα δικά μου γεύματα
Στην ενότητα αυτή παρουσιάσαμε την πυραμίδα της διατροφής και σύμφωνα με αυτά που είχαμε πει για τα θρεπτικά συστατικά παρατηρήσαμε ότι στη βάση της πυραμίδας μπαίνουν τα τρόφιμα που μας δίνουν την περισσότερη ενέργεια (Δημητριακά είναι υδατάνθρακες) και τα καταναλώνουμε καθημερινά, ενώ ανεβαίνοντας επίπεδο μειώνεται η συχνότητα κατανάλωσης.
Ζωγραφίσαμε διάφορα τρόφιμα, τα κόψαμε και στη συνέχεια φτιάξαμε τη δική μας πυραμίδα.
Έπειτα ζητήθηκε από έναν μαθητή να πει από το πρωί που ξυπνάει κάθε πότε τρώει, ώστε να καταγράψουμε τα γεύματα της ημέρας (Πρωινό, Δεκατιανό, Μεσημεριανό, Απογευματινό, Βραδινό), χωριστήκαμε σε ομάδες και κάθε ομάδα ονομάζεται ως ένα γεύμα. Στη συνέχεια κάθε ομάδα επιλέγει ως τρία τρόφιμα (από αυτά που είχαμε κόψει) ώστε να φτιάξει το γεύμα της, το παρουσιάζει, εξηγεί πώς σκέφτηκε και οι υπόλοιπες ομάδες αξιολογούν τις επιλογές. Τέλος συμπληρώσαμε το αντίστοιχο φύλλο εργασίας και παίξαμε το ηλεκτρονικό παιχνίδι “5 Γεύματα” από τις δραστηριότητες του δικτύου.
Τέλος, συμφωνήσαμε να προσπαθήσουμε όλοι μαζί να βελτιώσουμε τις διατροφικές μας συνήθειες καθώς παρατηρήσαμε ότι δεν ήταν σύμφωνες με όσα είχαμε μάθει ως τώρα. Το γεύμα που κάναμε όλοι μαζί ήταν το Δεκατιανό οπότε, επιλέξαμε 5 διαφορετικά υγιεινά γεύματα κατάλληλα για Δεκατιανό, ένα για κάθε μέρα της εβδομάδας που είμαστε στο σχολείο. Έτσι λοιπόν οργανώσαμε την εβδομάδα Δεκατιανού όπως την ονομάσαμε και τρώγαμε όλοι το ίδιο πρωινό κάθε μέρα. Τα παιδιά ενθουσιάστηκαν και ακολούθησαν το πρόγραμμα με ευχαρίστηση!   
Η γνωριμία μας με την Ελιά, τα σιτηρά & τη σπορά
Κάνοντας την Ενότητα 13 “Μες στο μουσείο” στη Γλώσσα, μας προσκάλεσε μια μαθήτρια της τάξης μας να επισκεφτούμε το λαογραφικό μουσείο στο παραδοσιακό χωριό “Αρόλιθος” που έχει η οικογένειά της.
Πηγαίνοντας εκεί οι υπεύθυνοι του χώρου μας ξενάγησαν και μας μίλησαν για τα παραδοσιακά επαγγέλματα και εργαλεία είδαμε και πιάσαμε αρκετά από αυτά (δρεπάνι, χειρόμυλος),  ενώ περισσότερη έμφαση έδωσαν στις αγροτικές εργασίες, σιτηρά και ελιά.
Μας έδειξαν σε βίντεο πώς όργωναν παλιά τα χωράφια και γενικά όλα τα στάδια για τη δημιουργία του ψωμιού από τη σπορά μέχρι το ψήσιμο. Στη συνέχεια μας έδωσαν σπόρους και εργαλεία, πήγαμε σε ένα από τα χωράφια του χωριού, σκάψαμε και σπείραμε τους σπόρους. Έπειτα γίναμε φουρνάρηδες, πλύναμε τα χέρια μας, βάλαμε τις ποδιές μας και ζυμώσαμε ψωμί, το οποίο ψήσαμε στον ξυλόφουρνο.
Μέχρι να ψηθούν τα ψωμάκια μας επισκεφτήκαμε τον ελαιώνα, ραβδίσαμε τις ελιές με τα ραβδιά που μας έδωσαν κι όχι με κάποιο ραβδιστικό μηχάνημα, όπως γίνεται σήμερα, μαζέψαμε τις ελιές από το πανί, τις βάλαμε στο καλάθι και έπειτα μάθαμε πώς να τις φτιάχνουμε για να είναι βρώσιμες. Φτιάξαμε τις ελίτσες μας και τις πήραμε στο σχολείο για να τις φάμε όταν θα ήταν έτοιμες στο δεκατιανό μας.
Μαζί με τα ψωμάκια μας μάς έδωσαν τυρί κι ελιές και κάναμε ένα πολύ θρεπτικό γεύμα.
Ακόμα ακούσαμε το παραδοσιακό τραγούδι “Μυλωνάδες και μαζώχτρες” του μεγάλου Κρητικού λυράρη Κώστα Μουντάκη και ζωγραφίσαμε τις εντυπώσεις μας από την επίσκεψή μας.
Από το ανθολόγιο κάναμε το κείμενο “Τα δύο αδέλφια”, διαβάσαμε και σχολιάσαμε επίσης το κείμενο “Το πιο γλυκό ψωμί: λαϊκό παραμύθι από τη Θράκη… με Βαν Γκογκ”, μελετήσαμε μια σειρά από πίνακες του σπουδαίου ζωγράφου Βίνσεντ Βαν Γκογκ με θέμα τα σιτηρά,  εμπνευστήκαμε και δημιουργήσαμε τους δικούς μας πίνακες.
Καθαρά Δευτέρα
Η τέχνη και οι πίνακες είναι αναπόσπαστο κομμάτι της διδασκαλίας μας, άλλωστε “μια εικόνα ίσον χίλιες λέξεις” λένε οι παλιοί, επομένως είναι μια πολύ καλή ιδέα κι αφορμή για παραγωγή λόγου γραπτού και προφορικού.
Λίγες ημέρες πριν την Καθαρά Δευτέρα παρατηρούμε τους πίνακες “Κούλουμα” του Σπύρου Βασιλείου και “Χαρταετοί “ του Αλέκου Φασιανού, μιλάμε για τα έθιμα της Καθαράς Δευτέρας, γινόμαστε ζωγράφοι και προσπαθούμε να κάνουμε κι εμείς παρόμοιους πίνακες, ενώ μετά σκεφτόμαστε τι μπορεί να συνέβη; Ποια είναι η ιστορία πίσω από τον πίνακα; και γράφουμε ιστορίες.
Περί ορέξεως… κολοκυθόπιτα!
Η μουσική, τα τραγούδια και τα παραμύθια είναι πάντα πολύ ευχάριστα για τα παιδιά, τι καλύτερο λοιπόν από το να τα εντάξουμε στην εκπαιδευτική διαδικασία ώστε να την κάνουμε διασκεδαστική.
Προσκαλέσαμε την ομάδα Κατ-Atr-ι με τα μουσικά παραμύθια στο σχολείο μας να μας παρουσιάσουν το πρόγραμμα “Περί ορέξεως… κολοκυθόπιτα”. Η Μαρία Τσουκνάκη με τον Άλκη Πασχαλίδη μας αφηγήθηκαν μύθους, ανέκδοτα, τραγούδια και ιστορίες από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα που έχουν να κάνουν με φαγητά νόστιμα και θρεπτικά, διατροφικές συνήθειες. Έπειτα στο βιωματικό εργαστήρι φτιάξαμε πρόσωπα με πρώτη ύλη τα φρούτα, τα οποία φάγαμε στο τέλος.
Ιστορίες για φάγωμα
Επειδή είμαστε μια τάξη που μας αρέσουν τα βιβλία και η βιβλιοθήκη της τάξης μας έχει αρκετούς τίτλους, δεν ήταν λίγα τα βιβλία που μιλούσαν για τη διατροφή και έγιναν πηγή έμπνευσης για νέες ιστορίες, για εικονογραφήσεις ή απλά για συζήτηση. Ενδεικτικά κάποιοι από τους τίτλους που δουλέψαμε ήταν “ Ο Λαχανούλης και η σωστή διατροφή!” των Julia Yolmert και Susanne Szeny, “Η Οδοντογλυφίδα που έγινε ογδοντογλυφίδα” της Σοφίας Μαντούβαλου, “Η λαίμαργη φάλαινα” του Ευγένιου Τριβιζά, κ.α.
Τραγούδια μας συντρόφευαν όλη τη χρονιά για να κάνουμε ευχάριστα τις εργασίες μας και αρκετά από αυτά είχαν θέμα τη διατροφή. “Ο Μάγειρας” του Μάριου Φραγκούλη ήταν ένα από τα αγαπημένα μας μαζί με τη συλλογή “Τραγουδώ και μαθαίνω να τρώω σωστά” της Λένας Τερκεσίδου και τον “Ύμνο της Φρουτοπίας” της Ήβης Σοφιανού.
Λαβύρινθος
Στο πλαίσιο της προώθησης κινητικών δραστηριοτήτων ήταν και η επίσκεψή μας στο θεματικό πάρκο Λαβύρινθος. Οι μαθητές εκεί είχαν τη δυνατότητα να ακολουθήσουν τα βήματα του Θησέα και να περιπλανηθούν στον λαβύρινθο. Να κάνουν ιππασία, τοξοβολία και να γνωρίσουν τον μηχανοκίνητο αθλητισμό κάνοντας καρτ. Πολλά τα οφέλη της σωματικής άσκησης και τα παιδιά αρχίζουν σιγά σιγά να εξοικειώνονται με αυτήν και να την αποζητούν, αφήνουν την καθιστική ζωή και ενεργοποιούν το μεταβολισμό τους.
Φρουτοπία - Λαχανοφρουτοθεραπεία
Επιστρατεύσαμε τη θρυλική φρουτοπία, παρακολουθήσαμε αρκετά από τα επεισόδιά της, μάθαμε να τραγουδάμε τον ύμνο της, με τη βοήθεια της δασκάλας της μουσικής κυρίας Δέσποινας Τιάκα και γνωρίσαμε την τέχνη της κινούμενης εικόνας (animation).
Η φρουτοπία μας ενέπνευσε και αποφασίσαμε να βρούμε ένα θεατρικό κατάλληλο για την τάξη μας, το οποίο να συνοψίζει όλα αυτά που είχαμε μάθει φέτος. Μετά από αρκετή αναζήτηση στο διαδίκτυο βρήκαμε το θεατρικό του Ιωάννη Π. Τζίκα “Λαχανοφρουτοθεραπεία” το οποίο ήταν ακριβώς αυτό που ψάχναμε. Το προσαρμόσαμε στα μέτρα μας καθώς προοριζόταν για περισσότερα παιδιά, μοιράσαμε τους ρόλους και ξεκινήσαμε τις πρόβες.
Προχωρώντας τις πρόβες σκεφτήκαμε ότι θα μπορούσαμε ένα κομμάτι του να το οπτικοποιήσουμε και να το αποδώσουμε με κινούμενες εικόνες όπως είχαμε δει και στη Φρουτοπία. Ζητήσαμε τη βοήθεια του κυρίου των εικαστικών, Ορέστη Ρούτσου, για την κατασκευή των ηρώων μας. Χρησιμοποιήσαμε πλαστελίνη στην οποία δώσαμε μορφή λαχανικών που είναι οι ήρωες της πρώτης σκηνής του θεατρικού μας.
Έπειτα φτιάξαμε το σκηνικό το οποίο δεν ήταν τίποτε παραπάνω από μια ζωγραφιά τοπίου. Στήσαμε τους ήρωές μας μπροστά από το σκηνικό με τη σειρά που μιλάνε τους φωτογραφίσαμε κάνοντας ανεπαίσθητες αλλαγές, ανοίγαμε και κλείναμε το στόμα, κινώντας τους ελάχιστα μπροστά ή πίσω. Τραβήξαμε γύρω στις 40 φωτογραφίες, τις περάσαμε στον υπολογιστή και με τη βοήθεια του προγράμματος Pinacle, ένα πρόγραμμα επεξεργασίας εικόνας και παραγωγής βίντεο, βάλαμε τις φωτογραφίες στη σειρά, κάποιες από αυτές τις επαναλάβαμε ώστε να φαίνεται για παράδειγμα ότι ανοιγοκλείνουν το στόμα όταν μιλάνε.
Το επόμενο βήμα ήταν ο ήχος. Ηχογραφήσαμε τα παιδιά που κάνουν τους αντίστοιχους ρόλους στο θεατρικό, πήραμε τον ήχο και με το ίδιο πρόγραμμα τον προσθέσαμε κάτω από τις εικόνες και τον συγχρονίσαμε.
Το βιντεάκι μας είναι έτοιμο και μπορείτε να το απολαύσετε στο youtube με το όνομα Λαχανοφρουτοθεραπεία.
Στην τελική γιορτή του σχολείου μας που έγινε στις 10 Ιουνίου παρουσιάσαμε στους συμμαθητές μας το θεατρικό μας και με τη συνοδεία του ακορντεόν της κυρίας της μουσικής τραγουδήσαμε τη Φρουτοπία και τον Μάγειρα.
Ήταν ένα υπέροχο ταξίδι γεμάτο γεύσεις, παιχνίδια και πολλά χαμόγελα, το απολαύσαμε όλοι και πιστεύω πως μέσα από όλο αυτό τα παιδιά έχουν αρχίσει να κατανοούν την αξία της υγιεινής διατροφής και της σωματικής δραστηριότητας.
Ευχαριστίες
Σε αυτό το σημείο θα ήθελα να ευχαριστήσω τον διευθυντή του σχολείου μας, κύριο Φαραζάκη Νίκο, ο οποίος ήταν κοντά μας και μας βοηθούσε σε ότι χρειαζόμασταν, τη μουσικό κυρία Δέσποινα Τιάκα που μας βοήθησε να μάθουμε τα τραγούδια μας, τον δάσκαλο των εικαστικών, κύριο Ορέστη Ρούτσο, ο οποίος μας βοήθησε να βελτιώσουμε τις ζωγραφιές μας και να φτιάξουμε τους ήρωες του Animation. Τέλος θα ήθελα να ευχαριστήσω τον δάσκαλο της θεατρικής αγωγής που εμπλούτισε το θεατρικό μας με κινήσεις, ώστε να είναι ακόμα πιο όμορφο και διασκεδαστικό.
Αναφορές

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου