Παρασκευή 22 Απριλίου 2016

ΚΡΗΤΗ: Ένας τόπος, μια ιστορία - Ένας ορίζοντας δημιουργίας

Πρόγραμμα σφαιρικής γνωριμίας με το νησί, την Κρήτη (μινωικός πολιτισμός,νομοί,προσωπικότητες, σημαντικά μνημεία, κάστρα, τείχη, κρητικοί χοροί και μουσικά όργανα, ενδυμασία στο πέρασμα του χρόνου)

Ελπίδα Τσαμπανάκη

Νηπιαγωγείο Τα μελισσάκια  

Περίληψη

Μέσα από τη συγκεκριμένη εισήγηση θα ταξιδέψουμε νοητά και μέσα από πραγματικές φωτογραφίες στους 4 νομούς της Κρήτης, ξεκινώντας από τα χρόνια του Μίνωα. Γνωρίζοντας τις μεγαλύτερες πόλεις του νησιού μας, σημαντικά μνημεία αλλά και τα ήθη και τα έθιμα κάθε τόπου. Σημαντικές γνωριμίες με μεγάλες προσωπικότητες της Κρήτης, Νίκος Καζαντζάκης - Δομήνικος Θεοτοκόπουλος. Υπενθύμηση ξεχασμένων παραδοσιακών χορών γνωρίζοντας όλα τα παραδοσιακά μουσικά όργανα αλλά και τη χαρακτηριστική ενδυμασία κάθε νομού.
ΚΡΗΤΗ: Ένας τόπος, μια ιστορία. Ένας ορίζοντας δημιουργίας

Λέξεις κλειδιά
Μινωικός πολιτισμός, κρητικοί χοροί, παραδοσιακή ενδυμασία, κρητικά μουσικά όργανα, Ν. Καζαντζάκης, Δ. Θεοτοκόπουλος, ιστορικά σημεία της Κρήτης
Κατηγορία προγράμματος
Πολιτιστικών θεμάτων
Εισαγωγή
Είμαστε τυχεροί που ζούμε σ’ αυτό το όμορφο νησί, την Κρήτη. Ένας τόπος γεμάτος ιστορία, ομορφιές, γνώσεις… Ένας τόπος ευλογημένος, εύφορος, δημιουργικός … Λασίθι, Ηράκλειο, Ρέθυμνο, Χανιά… Πόσα ξέρουμε και πόσα δε ξέρουμε γι’ αυτόν τον τόπο… Χρέος μας λοιπόν είναι να τον αναδείξουμε, να τον προστατέψουμε και να τον γνωρίσουμε στη νέα γενιά που μεγαλώνει, καλλιεργώντας της το αίσθημα της ευθύνης για την υπεράσπισή του.
Κοινό στοιχείο παιδιών - παιδαγωγού της τάξης είναι ο τόπος καταγωγής και κατοικίας μας αλλά και τα μέρη που περάσαμε τις καλοκαιρινές μας διακοπές... Συνδετικός κρίκος για την αφόρμηση ενός καινοτόμου προγράμματος με τίτλο “Κρήτη: Ένας τόπος, μια ιστορία, ένας ορίζοντας δημιουργίας”. Τίτλος που προέκυψε μετά από τη συζήτηση και καταιγισμό ιδεών για το τι γνωρίζουμε και τι θα θέλαμε να μάθουμε ακόμα για τον όμορφο τόπο μας... την Κρήτη!
Σκοπός και στόχοι
Σκοπός του προγράμματος είναι η σφαιρική γνωριμία των παιδιών του τόπου στον οποίο μεγαλώνουν μέσα από διερευνητική διαδικασία και συνεργατική μάθηση.
Στόχοι ως προς το γνωστικό αντικείμενο:
  • Γνωριμία με την ιστορία του τόπου μας
  • Προώθηση πολιτισμού
  • Καλλιέργεια πολιτιστικής συνείδησης
  • Γνωριμία σημαντικών προσώπων στην ιστορία και στον πολιτισμό
Στόχοι ως προς τη μαθησιακή διαδικασία:
  • να αναπτύξουν το αίσθημα του “ανήκειν”, να ανταλλάσσουν πληροφορίες για τον τόπο καταγωγής τους
  • να συμμετέχουν σε ομαδικές δραστηριότητες
  • να έρθουν σε επαφή με τον μινωικό πολιτισμό
  • να γνωρίσουν αρχαιολογικούς χώρους του νησιού
  • να γνωρίσουν τόπους που μεγάλωσαν σημαντικά πρόσωπα
  • να κατανοήσουν την έννοια “νησί”
  • να γνωρίσουν πόλεις και χωριά του νησιού με ιστορική σημασία
  • να γνωρίσουν τα μουσικά όργανα της Κρήτης
  • να γνωρίσουν χορούς ξεχασμένους της Κρήτης
  • να εστιάσουν σε διαφορές στην ενδυμασία στο πέρασμα των χρόνων
Ο ρόλος του εκπαιδευτικού
Καθ’ όλη τη διάρκεια του προγράμματος, η εκπαιδευτικός τηρεί τον ρόλο του καθοδηγητή, συντονιστή, διαμεσολαβητή, εμψυχωτή, σύμβουλου. Τα παιδιά χρειάζονται ενθάρρυνση, ενίσχυση, επιβράβευση, συζήτηση, ενεργητική ακρόαση.
Περιγραφή δράσης
Το πρόγραμμα το οποίο υλοποιήθηκε το τρέχον σχολικό έτος με τίτλο “Κρήτη: Ένας τόπος, μια ιστορία, ένας ορίζοντας δημιουργίας” κατατέθηκε στο Γραφείο Σχολικών Δραστηριοτήτων τον Οκτώβριο και είχε διάρκεια 5 μήνες.
Οι μέθοδοι οι οποίοι εφαρμόστηκαν ήταν:
  • Μέθοδος Project
  • Βιωματική προσέγγιση
  • Διαθεματική προσέγγιση
  • Ερευνητική προσέγγιση
  • Ομαδοσυνεργατική διδασκαλία
  • Νέες Τεχνολογίες
  • Συνεργασία με την οικογένεια
  • Χρήση ΤΠΕ
Στο πρόγραμμα ενεπλάκησαν όλες οι μαθησιακές περιοχές όπως αυτές ορίζονται στο ΔΕΠΠΣ του Υπουργείου Παιδείας:
  • Προσωπική  και Κοινωνική Ανάπτυξη
  • Γλώσσα
  • Μελέτη Περιβάλλοντος
  • Δημιουργία κι Έκφραση
  • Μαθηματικά
  • ΤΠΕ
  • Φυσική Αγωγή
Για να εμβαθύνουμε όμως στο θέμα μας περάσαμε από διάφορα στάδια, δημιουργώντας πεδία έρευνας. Αρχικά αφού εντοπίσαμε την Κρήτη στην υδρόγειο σφαίρα και στον χάρτη και επικεντρωθήκαμε στη γεωγραφική της θέση σαν νησί, κάθε παιδί παρουσίασε τον τόπο από τον οποίο κατάγεται, αφού είχαν συλλεχθεί πληροφορίες με τη σημαντική βοήθεια των γονιών. Καταγράφτηκαν τα ονόματα στον αντίστοιχο νομό καταγωγής και τέλος καταμετρήθηκαν από ποιο νομό κατάγονται τα περισσότερα παιδιά.
Στη συνέχεια καταγράψαμε τι γνωρίζουμε για την Κρήτη αλλά και τι θα θέλαμε ακόμα να μάθουμε. Ομαδοποιήσαμε τις ερωτήσεις κι έτσι δημιουργήθηκε ένα σχέδιο εργασίας αποτελούμενο από πέντε ομάδες εργασίας. Τα παιδιά αποφάσισαν σε ποια ομάδα θα δουλέψουν σύμφωνα με τα ενδιαφέροντα και τις προτιμήσεις τους, τηρώντας όμως ένα βασικό κριτήριο: Κάθε ομάδα να αποτελείται από 5 παιδιά. Δόθηκε ενημερωτικό σημείωμα στους γονείς που περιείχε τις ομάδες εργασίας, το χωρισμό των παιδιών και σημαντικές πληροφορίες για το πώς θα δουλέψουν ώστε να συλλέξουν τις πληροφορίες που ζητάει η κάθε ομάδα. Η παρουσίαση των πληροφοριών κάθε ομάδας θα γινόταν σε πόστερ, όμως υπήρχε κι η δυνατότητα κατασκευής μακέτας ή αντικειμένου σχετικού με την ομάδα.
Παρουσίαση ομάδων εργασίας
1η Ομάδα: Η Κρήτη στα χρόνια του Μίνωα
Στην ομάδα αυτή έγινε μια σύντομη αναδρομή στη Μινωική Κρήτη. Τα παιδιά παρουσίασαν σε μορφή πόστερ τις πληροφορίες που συνέλεξαν με τη βοήθεια των γονιών τους. Παράλληλα στην τάξη παρατηρήσαμε τον χάρτη της Μινωικής Κρήτης και τον συγκρίναμε με τον σύγχρονο γεωγραφικό χάρτη. Επισκεφτήκαμε τον Αρχαιολογικό χώρο της Κνωσού κι ακολουθώντας το μίτο της Αριάδνης με τη βοήθεια της κας Κατερίνας Μαρή (μαμά μαθητή), περιπλανηθήκαμε σε κάθε γωνιά του Ανακτόρου, παρατηρώντας σημαντικά σημεία και γνωστές τοιχογραφίες. Επιστρέφοντας στην τάξη δημιουργήσαμε τον δικό μας λαβύρινθο με τουβλάκια από το οικοδομικό υλικό.
2η Ομάδα: Οι Νομοί της Κρήτης
Αναφορά στους τέσσερις νομούς της Κρήτης στις μεγάλες πόλεις και στα ιστορικά σημεία, μνημεία, κάστρα, φρούρια. Στην ολομέλεια παρουσιάστηκαν οι εργασίες που δημιουργήθηκαν από τη σύμπραξη γονιών - παιδιών. Στη συνέχεια πραγματοποιήθηκαν τρεις εκπαιδευτικές επισκέψεις.
  1. Επίσκεψη στο Κρητικό Παραδοσιακό Χωριό “Αρόλιθος”: Συμμετοχή στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα “Ψωμί κι Ελιά”. Συζητάμε για την ελιά, παρατηρούμε το ελαιόδεντρο και τον ελαιόκαρπο κι ακολουθούμε τη δράση με βιωματικό τρόπο, μαζεύοντας ελιές από το ιερό αυτό δέντρο. Γνωρίζουμε τη διαδικασία παραγωγής του ψωμιού, τα συστατικά του και ζυμώνουμε το δικό μας ψωμί. Παρατηρούμε το παραδοσιακό σπίτι και συγκρίνουμε τις ανέσεις με το σύγχρονο.
  2. Επίσκεψη στο Μουσείο Παραδοσιακής Ζωής Κρήτης “Λυχνοστάτης”: Συμμετοχή στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα “Το άρωμα της παράδοσης”. Ένα πρόγραμμα με λαογραφικό περιεχόμενο, φυσιογνωστικές και καλλιτεχνικές αναφορές. Επισκεπτόμαστε το λαογραφικό σπίτι, γνωρίζουμε τα αρωματικά φυτά, παρατηρούμε το ξύλινο γλυπτό έκθεμα “γυναίκα της Κρήτης” και επισκεπτόμαστε το παλιό σχολείο, παρατηρώντας τα αντικείμενα που χρησιμοποιούσαν την εποχή εκείνη.
  3. Επίσκεψη στο Ενετικό Φρούριο “Κούλες” ή αλλιώς “Castello a mare”: Διαβάζοντας πληροφορίες από την είσοδο του κάστρου κι εξιστορώντας γεγονότα από εκείνη την εποχή, γινόμαστε φρουροί της πόλης και παρατηρούμε τα νεώρια γύρω από το λιμάνι. Επιστρέφουμε στην τάξη και δημιουργούμε τον “Κούλε” μέσα από τα μάτια και τα χέρια των παιδιών.
Οι εργασίες για τη 2η ομάδα ολοκληρώνονται με την Παγκόσμια Ημέρα Μουσείων ζωγραφίζοντας τα Μουσεία του νομού, τα οποία έχουμε επισκεφτεί.
3η Ομάδα: Προσωπικότητες της Κρήτης στην Ιστορία
Η συγκεκριμένη ομάδα ασχολήθηκε με σημαντικά πρόσωπα του Νησιού μας που έμειναν στην Ιστορία για τη συμβολή τους στις Τέχνες και στα Γράμματα. Οι προσωπικότητες που παρουσιάσθηκαν κατά πλειοψηφία ήταν ο Δομήνικος Θεοτοκόπουλος κι ο Νίκος Καζαντζάκης,αναφορά όμως έγινε και σε Οδυσσέα Ελύτη, Βιντσέντζο Κορνάρο, Νίκο Ξυλούρη, Κώστα Μουντάκη, Ελευθέριο Βενιζέλο, Δασκαλογιάννη, Ιωάννη Κονδυλάκη και Μάνο Κατράκη.
Κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς πραγματοποιήθηκαν παράλληλες δράσεις εντός κι εκτός της τάξης. Αρχικά επισκεφτήκαμε το Μουσείο του Νίκου Καζαντζάκη στη Μυρτιά, συμμετέχοντας στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα “Οδυσσέας: ένα παραμύθι με κύματα”. Με τη βοήθεια της μουσειοπαιδαγωγού και συνεπιβάτη μας τον Οδυσσέα, περνάμε ήρεμες θάλασσες κι αποκαλύπτουμε μυστικά της οικογένειάς του, μυθιστορήματα και τα μακρινά του ταξίδια. Ολοκληρώνοντας το ταξίδι μας για τη γνωριμία με τον σπουδαίο συγγραφέα επισκεπτόμαστε τον προμαχώνα Μαρτινέγκο, το ψηλότερο σημείο του Ηρακλείου, τον χώρο που κείτεται ο Νίκος Καζαντζάκης. Διαβάζουμε την επιγραφή που ο ίδιος είχε ζητήσει να γραφτεί πάνω “Δεν ελπίζω τίποτα, δε φοβούμαι τίποτα, είμαι λέφτερος”, κάνουμε ένα μικρό περίπατο στα τείχη της πόλης και ζωγραφίζουμε τον δικό μας παράδεισο εμπνευσμένοι από το απόφθεγμα  “έχεις τα πινέλα, έχεις τα χρώματα, φτιάξε τον παράδεισο και μπες μέσα”.
Επόμενη γνωριμία μας ήταν με τον γνωστό παγκοσμίως ζωγράφο Δομήνικο Θεοτοκόπουλο, όπου γεννήθηκε στο Φόδελε και ταξίδεψε σε Ιταλία και Ισπανία. Με τη βοήθεια της ψηφιακής μορφής του εκπαιδευτικού προγράμματος του Ιστορικού Μουσείου Ηρακλείου, περπατήσαμε στα χνάρια του μεγάλου ζωγράφου και παίξαμε με τους πίνακές του ολοκληρώνοντας παζλ σε ψηφιακά παιχνίδια. Ώσπου τα βήματά μας έφτασαν στο σπίτι του στο Φόδελε, παρατηρώντας κάθε γωνιά του, τους πίνακες και τα αντικείμενα που χρησιμοποιούσε, γινόμαστε μικροί ζωγράφοι και ζωγραφίζουμε το πορτρέτο του.
Η γνωριμία με τις σημαντικές προσωπικότητες του νησιού συνεχίζονται επισκεπτόμενοι το Ιστορικό Μουσείο Ηρακλείου και συγκεκριμένα την αίθουσα Ανδρέα Καλοκαιρινού και συμμετέχοντας στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα “Φωτόδεντρο: ή αλλιώς poet-tree”. Μέσα από τις βιωματικές δραστηριότητες του προγράμματος, γνωρίζουμε μελοποιημένα ποιήματα του κρητικού ποιητή.
Τελευταία επίσκεψη για τη συγκεκριμένη ομάδα είναι η Δημοτική Δανειστική Βιβλιοθήκη του Δήμου Μαλεβιζίου, όπου αναζητούμε βιβλία συγγραφέων με κρητική καταγωγή.
4η Ομάδα: Μουσικά όργανα και χοροί της Κρήτης
Στόχος της συγκεκριμένης ομάδας ήταν να παρουσιαστούν μουσικά όργανα και παραδοσιακοί χοροί από το πέρασμα των χρόνων μέχρι και σήμερα. Ακούσαμε cd τα οποία έγραψαν οι γονείς. Γνωρίσαμε το λαούτο, το μαντολίνο, την ασκομαντούρα, το θιαμπόλι, τη μαντούρα, το βιολί, τη βιολόλυρα, το νταουλάκι, την κιθάρα, το μπουλγάρι. Επισκεφτήκαμε το Μουσείο Μουσικών Οργάνων “Θύραθεν” στον Κρουσώνα όπου παρατηρήσαμε τα μουσικά όργανα κι ακούσαμε τους διαφορετικούς ήχους.
Καθ’ όλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς συμμετείχαμε σε μάθημα κρητικών παραδοσιακών χορών και λαογραφίας από τον Λαογραφικό Όμιλο Λάζαρου και Μανόλη Χνάρη με τη σημαντική συμβολή των δασκάλων κρητικών χορών κο Μανόλη Χνάρη, κα Μαρία Κουκλάκη, κα Στέλλα Κουκλάκη.
5η Ομάδα: Ενδυμασία περασμένων χρόνων στους 4 νομούς της Κρήτης
Στην ομάδα αυτή γονείς - παιδιά ασχολήθηκαν με τις ιδιαίτερες φορεσιές στους άντρες και στις γυναίκες στους τέσσερις νομούς της Κρήτης στο πέρασμα των χρόνων. Παρατηρήσαμε  τα μέρη από τα οποία αποτελείται μια αντρική φορεσιά, τη βράκα, την κιλότα, τα στιβάνια, το σαρίκι. Αλλά και τα μέρη της γυναικείας φορεσιάς, τη σάρτζα, το κεφαλομάντηλο, την παντελόνα, τη μακρά πουκαμίσα, το ζιπόνι, την ποδιά και τα κοσμήματα.
Συμμετέχουμε στην παρέλαση που διοργανώνεται στο Δήμο Μαλεβιζίου την 28η Οκτωβρίου και την 25η Μαρτίου φορώντας κρητικές παραδοσιακές φορεσιές.
Παράλληλες δράσεις ολοκλήρωσης θέματος
Σημαντική θεωρείται η συνεργασία του σχολείου μας με το νηπιαγωγείο “Jaques Prevert” στο Messei της Γαλλίας. Καθ’ όλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς, επικοινωνούσαμε με αλληλογραφία, γνωρίζοντας τους μαθητές του σχολείου κι ανταλλάσσοντας πληροφορίες για τον τόπο καταγωγής μας. Αξιοσημείωτη είναι η όρεξη και η περιέργεια που είχαν οι μικροί μας “συμμαθητές” στη Γαλλία για τον τόπο μας, την Κρήτη, κι αυτό φάνηκε από τις ερωτήσεις για τον τόπο μας στην αλληλογραφία που είχαμε.
Θέλοντας λοιπόν να τους ευχαριστήσουμε για την ανταπόκριση και το ενδιαφέρον τους, μετά από πρόσκληση από το τοπικό μας κανάλι παραμονή των Φώτων, λέγοντας τα κάλαντα στείλαμε ευχές να φτάσουν πέρα ως πέρα και να μπουν στις καρδιές και τις σκέψεις των μικρών μας φίλων.
Κι ενώ τα σχολεία κλείνουν για διακοπές του Πάσχα, τα μικρά μελισσάκια δε σταματούν ποτέ να εργάζονται. Ετοιμάζουμε και πραγματοποιούμε εκπαιδευτική εκδρομή στο Ναύπλιο. Στόχος μας να δούμε από κοντά τα ιστορικά κάστρα “Παλαμήδι” και “Μπούρτζι”. Καταγράφουμε πληροφορίες για το “Παλαμήδι”, επισκεπτόμαστε το εκκλησάκι του Αγίου Ανδρέα και την φυλακή που έζησε ο Κολοκοτρώνης. Επιβιβαζόμαστε στο καραβάκι και φτάνουμε μέχρι το “Μπούρτζι”, “το Κάστρο του θρόνου” ( Castello dello Soglio) θαυμάζοντας την αρχιτεκτονική του αλλά και το σημείο που είναι κατασκευασμένο.
Τα Μελισσάκια πέταξαν μέχρι το Ναύπλιο
κάστρα να γνωρίσουν
και το μέλι της κυψέλη τους
σε όλους να σκορπίσουν…
Και σιγά σιγά η σχολική χρονιά φτάνει στο τέλος κι εμείς δε μπορούσαμε να κλείσουμε αλλιώς το πρόγραμμά μας από το να δημιουργήσουμε μια εντυπωσιακή γιορτή με θέμα την Κρήτη μας. Συμμετέχουμε λοιπόν για 4η συνεχόμενη χρονιά στο Φεστιβάλ Θεατρικής Έκφρασης που διοργανώνει κάθε χρόνο ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών Α/θμιας Εκπαίδευσης “Νίκος Καζαντζάκης” στον Θεατρικό Σταθμό Ηρακλείου. Τίτλος του θεατρικού μας δρώμενου ήταν “Σεργιανίζοντας στα μονοπάτια της Κρήτης”. Σε τέσσερις νομούς χωρισμένη η Κρήτη, σε τέσσερις ομάδες χωρισμένοι κι εμείς, παρουσιάζοντας αστεία δρώμενα και πραγματικές ιστορίες από κάθε νομό.   
Χανιά: Σ’ ένα καφενείο συναντιούνται τρεις φίλοι που τη φιλία τους τη δένει μόνο το κρασί. Πάνω που αποφασίζουν να το κόψουν και να μην ξαναπούν καν αυτή τη λέξη, έρχεται ο τέταρτος της παρέας κι αλλάζει τα δεδομένα δημιουργώντας κλίμα γέλιου και αθέτησης όρκου...
Απ’ τα Χανιά πηγαίνοντας
στων Κεραμιών τα μέρη
περνάς κι από το χωριό
του Μέγα του Λευτέρη.
Ρέθυμνο: Στο κουρείο του κυρ Μανώλη, συναντούν τον υποψήφιο βουλευτή που άλλη δουλειά δεν έχει παρά να αλλάζει κόμματα σε κάθε εκλογές. Χρόνο δε χάνουν να τον κάνουν ρεζίλι και σ’ αυτό συμβάλει και ο πρόλογος και χωρατατζής συγχωριανός, ο Παπαδογιάννης…
Ρέθυμνο με τ’ Αρκάδι σου
και με τον Ψηλορείτη
όμορφο και περήφανα
στολίζετε την Κρήτη.
Ηράκλειο: Σαν μεγαλύτερη πόλη της Κρήτης, το Ηράκλειο, ήταν το πρώτο που είχε τηλέφωνο… Πρόβλημα μεγάλο όμως ήταν η άγνοια του τρόπου χρησιμοποίησής του. Σε μια τέτοια παγίδα έπεσε κι η γιαγιά της ιστορίας μας, νομίζοντας ότι κι από μακρυά μπορεί να λειτουργήσει εξίσου σωστά. Από τη παρέα όμως δε λείπει κι ο πραματευτής, ο έμπορας που ένωνε τη χώρα με το χωριό και που ξεσήκωνε τα παιδιά να τους φέρνει μικρά παιχνιδάκια. Καθοριστικό ρόλο βέβαια, εκείνα τα χρόνια, είχε κι η δασκάλα, η οποία επισκεπτόταν τα σπίτια του χωριού και συζητούσε για την πρόοδο των μαθητών της. Από τις παρατηρήσεις της δε γλύτωσε κι ο μικρός Νικολάκης, ο οποίος ήξερε πώς να την αντιμετωπίζει με απλό και χιουμοριστικό τρόπο.
Κάστρο πατρίς του Μίνωα
του Μινωίτη μάνα
χωρίς εσένα δε χτυπά
τση λευτεριάς καμπάνα.
Λασίθι: Στα γραφικά χωριά του οροπεδίου μια οικογένεια αποτελούμενη από 6 άτομα εκ των οποίων και μια παρακόρη, είχε ξαφνική επίσκεψη από τον σύντεκνο, ο οποίος ήθελε να ζητήσει μια χάρη. Παρά το ότι ήταν χορτάτος, φιλοξενήθηκε όπως αρμόζει σε ένα σύντεκνο στην κρητική οικογένεια… Η χάρη όμως δεν υλοποιήθηκε, καθώς ο πατέρας της οικογένειας είχε μικρές αντιρρήσεις…
Στα Λασιθιώτικα βουνά
εκεί σ’ ένα σπηλιάρι
ο Δίας εγεννήθηκε
και το ’χουνε καμάρι.
Ευκαιρία συνάντησης των φίλων μας από τους 4 νομούς ήταν το πανηγύρι του δεκαπενταύγουστου, όπου με μια φωνή όλοι μαζί είπαν:
Απ’ τη Σητεία ως τα Χανιά
όλη η Κρήτη αξίζει
ποιο κλώνο του βασιλικού
κόβεις και δε μυρίζει;
Κι έτσι το πρόγραμμά μας κλείνει χορεύοντας κρητικούς παραδοσιακούς χορούς και τραγουδώντας κρητικά παραδοσιακά τραγούδια...    
Αξιολόγηση
Κατά τη διάρκεια διεξαγωγής του προγράμματος, οι μέθοδοι αξιολόγησης που χρησιμοποιήθηκαν ήταν η συστηματική παρατήρηση, η αυτοαξιολόγηση κι ο διάλογος.
Οι στόχοι του προγράμματος επιτεύχθηκαν, καθώς τα παιδιά εργάστηκαν συλλογικά με κύριο μέσο το παιχνίδι και τη βιωματική μάθηση κι ήρθαν σε επαφή με στοιχεία πολιτισμού, λαογραφίας κι ιστορικά γεγονότα.
Οι γονείς συνεργάστηκαν στον βέλτιστο βαθμό κι ακολούθησαν πιστά τις οδηγίες οι οποίες αρχικά τους δόθηκαν.
Σημαντικότερα στοιχεία του προγράμματός μας ήταν:
  • η συνεργασία του νηπιαγωγείου μας με νηπιαγωγείο της Γαλλίας
  • η εκπαιδευτική εκδρομή στο Ναύπλιο κατά τη διάρκεια των διακοπών του Πάσχα
  • η συνεργασία του σχολείου μας με τον Λαογραφικό Όμιλο “Λάζαρος & Μανόλης Χνάρης”
Ευχαριστίες
Για να ολοκληρωθεί με επιτυχία ένα πρόγραμμα είχαμε δίπλα μας ανθρώπους που μας στήριξαν και βοήθησαν καθοριστικά. Ένα μεγάλο, λοιπόν, ευχαριστώ σε όλους τους αρωγούς:
  • Μακριδάκη Μαρία, ιδιοκτήτρια του Νηπιαγωγείου μας, για την εμπιστοσύνη και τη  καθοδήγησή της στις προτάσεις μου
  • Χνάρη Μανόλη, δάσκαλο κρητικών χορών και λαογραφίας, για τη μετάδοση των γνώσεών του σε στοιχεία λαογραφίας, κρητικών χορών και μουσικής
  • Τα παιδιά του τμήματος για το ενδιαφέρον που έδειξαν κι ακούραστα συμμετείχαν σε κάθε δράση
  • Τους γονείς των παιδιών για τη συνεργασία και τη συμμετοχή τους στη συλλογή πληροφοριών και δημιουργίας πόστερ με πληροφορίες και στοιχεία για την Κρήτη
  • Μαρή Κατερίνα, ξεναγό και μαμά του σχολείου μας, για τη συνοδεία και ξενάγηση στον αρχαιολογικό χώρο της Κνωσού
  • Κεφάλα Γιάννα, συγγραφέα κι εμψυχώτρια θεατρικού παιχνιδιού, για τη σημαντική βοήθειά της στην παρουσίαση του θεατρικού μας δρώμενου στην καλοκαιρινή μας γιορτή
Αναφορές

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου